30

UMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COL de zachte kant is de basis van verwachtingsmanagement W Auteur: Kessy Willems werkt als Technisch Manager bij Rijkswaterstaat. Vanuit het programma ‘Infravernieuwers’ kijkt zij naar verwachtings - management binnen Vervanging & Renovatieprojecten binnen Rijkswaterstaat. e kennen het allemaal wel als we beginnen aan een project: vol goede moed focussen we op de succesvolle afronding van de opdracht. We hebben het grootste obstakel in ons vizier; de driehoek tussen kosten, tijd en kwaliteit goed in balans weten te houden. Maar hoe vaak komt het niet voor dat je er tijdens, of juist aan het einde van de rit achter komt dat je opdrachtgever iets anders wilde dan wat jij voor ogen had? Of dat je opdrachtnemer niet de verwachte planning heeft behaald? Het menselijke aspect van een project afhandelen hebben we vaak niet goed in beeld, terwijl het een van de grootste risico’s is voor je project. Slechte afstemming of slechte samenwerking heeft nadelige gevolgen op je kosten, tijdsplanning en je kwaliteit. Want laten we eerlijk zijn, als jij de samenwerking met de opdrachtgever niet aangenaam vindt, hoe gemotiveerd ben je dan om dat kleine beetje extra te geven? Of om je flexibel op te stellen? Of als de afstemming van verwachtingen niet tijdig heeft plaatsgevonden, hoe voldoe je dan aan de verwachtingen van je opdrachtgever? We richten ons dus maar al te graag op die harde kant van ons project. Cijfers geven houvast en inzicht in meetbare resultaten. Maar hoe zorg je er nu voor dat die zachte kant in het voordeel van die harde kant gaat werken? Hoe brengen we de verhouding tussen hard en zacht in balans? Dit kan namelijk per team en project anders zijn. En hoe bouw je die goede samenwerking nou eigenlijk op vanaf het begin? Over hoe je goed samenwerkt met je teamleden, bestaan veel verschillende studies en modellen. Patrick Lencioni heeft bijvoorbeeld een interessant model opgezet: de Piramide van Lencioni. Dit model is gebaseerd op vertrouwen en kan je ook toepassen op je samenwerking met je opdrachtgever of opdrachtnemer [1]. 00: 30

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication