21

Wanneer begon jouw tussentijd? Dat is lastig te zeggen. Als je het goed bekijkt, dan spelen de drie fases van de tussentijd – het vertragen, het verstillen en het verstaan – zich in mijn leven in het groot af en ook in het klein. hoe bedoel je dat? Nou, als ik naar het grote kijk dan zie ik dat ik altijd heel erg nieuwsgierig en onderzoekend en breed geïnteresseerd was. Ik was vroeger tegelijkertijd onderzoeker en leraar. Dat begon al toen ik als jochie van acht jaar oude strijkijzers en televisies uit elkaar sleutelde om te zien hoe ze werken. Ik vond het geweldig om andere mensen uit te leggen hoe het zat. Daar kon ik ontzettend van genieten. Dus, goed beschouwd zie je daar mijn passie al. Toen ik ging studeren twijfelde ik tussen bedrijfskunde, psychologie en werktuigbouwkunde. Het werd werktuigbouwkunde maar omdat ik zo breed geinteresseerd was, ging het op de universiteit mis. Ik hield me met van alles en nog wat bezig, was meer een student van het leven. Maar ik besteedde onvoldoende tijd aan mijn eigenlijke studie. In het eerste jaar op de universiteit had ik maar een voldoende voor één van de vijftien verplichte vakken. De decaan zei dat ik maar beter met werktuigbouwkunde kon stoppen. Dat wilde ik niet, en zeker niet om die reden. Maar ik ging me wel afvragen wat ik dan wel wilde. Ik heb op het punt gestaan om meer mijn hart te volgen en over te stappen naar psychologie. Ik had de inschrijvingspapieren al in huis. Uiteindelijk heb ik het allemaal niet gedurfd, denk ik. Ik wilde heel graag een gezin en er moest brood op de plank komen en dat kon in mijn 20

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication