17

Het coronavirus gaf een impuls aan het gebruik van technologie in brede zin. Zo ook aan e-health. Je ontdekt populaire toepassingen op pagina 30. Digitaal contact is omarmd Wie had gedacht dat zoveel cliënten zo makkelijk met verwanten konden beeldbellen? Het is normaal geworden. Cliënten vinden het leuk, veel leuker dan begeleiders ooit dachten. Na corona blijven cliënt en verwant ongetwijfeld op deze manier in contact. Hetzelfde geldt voor medewerkers: behandelaren geven op afstand therapie of kijken mee, teams overleggen digitaal. Het scheelt gereis en voorkomt besmettingen. Niets gaat boven het daadwerkelijk zien van collega’s, maar online overleg is soms juist efficiënt. Driehoeksoverleggen zijn bijvoorbeeld snel te organiseren, hierdoor kan de regiebehandelaar goed zijn rol pakken. #wijzijndichterbij #wijzijnstevig Door corona ontstonden nieuwe samenwerkingen. Medewerkers van de dagbesteding sloten aan bij woongroepen om cliënten een fijne daginvulling te geven. Zo werden zij directe collega’s van de woonbegeleiders: ze leerden van elkaar en deden nieuwe ideeën op die de zorg van de cliënt ten goede komen. Ook regiebehandelaren werden meer onderdeel van het team. En medewerkers van de serviceorganisatie (kantoorfuncties) en Expertise (behandelaars en therapeuten) schoten hun collega’s in de zorg te hulp. Het zorgt voor kennis, contacten, inzichten en ideeën die ook op de lange termijn heel waardevol zijn. Helpende handjes op de woningen zijn in coronatijd soms meer dan welkom: denk aan hulp in het huishouden, bij de maaltijden of een spelletje met bewoners. Verschillende collega’s van de serviceorganisatie stroopten de mouwen op. Hier zie je Gert (serviceorganisatie), die zorgde in Boxmeer voor een schone vaat. 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication