V. Walk of Life Walk of Life Geheel nieuw dit jaar was het project Walk of Life. Door het verzamelen van levensverhalen van mensen zonder netwerk zijn wij begonnen met het bouwen van een databank met levensverhalen. Deze verhalen kunnen na het overlijden nog eenmaal verteld worden. Het bleek mensen goed te doen om hun levensverhaal te vertellen. Via collega’s kregen wij mensen aangereikt die graag hun verhaal wilden doen. Dit had tot gevolg dat families weer werden herenigd en mensen weer terugkeerden naar hun geboorteplek. Wij lieten een website bouwen met het nieuwe Walk of Life logo. Naast de vijftig levensverhalen die inmiddels in de databank staan, ontwikkelden wij op basis van onze ervaringen een lesprogramma. Dit lesprogramma kan door collega’s of vrijwilligers gevolgd worden zodat ook zij levensverhalen kunnen opdelven. Het luisteren naar mensen heeft geleid tot de juiste vragen stellen en daardoor vertellen mensen over zichzelf. Het levensverhaal is een mooie manier om mensen tot hun recht te laten komen. Als je echt naar mensen luistert en hun keuzes probeert te begrijpen ontstaat er respect en compassie. Walk of Life Pastoraat in cijfers Wij hebben op al deze plekken heel veel contacten gelegd en gesprekken gevoerd. Op jaarbasis telden wij tenminste 2.200 ontmoetingen. Dit waren soms korte gesprekken, soms wat langere diepgaande gesprekken verspreid over de verschillende woonlocaties. Andere keren vond de ontmoeting plaats in een viering of binnen een reis naar een bijzondere plek. Deze contacten konden op verschillende momenten gedurende het jaar ook met dezelfde mensen plaatsvinden en zijn allemaal als afzonderlijke ontmoetingen geteld. 14