Voorwoord In 2016, bij het ontstaan van Atlant, hebben we met alle stakeholders van onze scholen kernwaarden gekozen. Woorden die passen bij onze stichting en aangeven wat we voor de kinderen op onze scholen willen betekenen. Deze woorden vindt u bij het lezen van het jaarverslag duidelijk terug. Het gaat om samen, ontwikkelen, positief, verantwoordelijkheid dragen, diversiteit en bewegen. Dit laatste kernwoord is heel treffend voor 2017; het was een mooi bewogen jaar voor Atlant basisonderwijs. In 2017 heeft Atlant afscheid genomen van Leo Wijker in zijn rol als bestuurder van Atlant. Leo is een andere uitdaging aangegaan bij SKO West Friesland. Voor Atlant heeft Leo veel betekend. Hij heeft de stichting verstevigd in financieel opzicht, maar ook als het gaat over innovatie, het samenwerken van professionals en een duidelijke visie op de toekomst is hij van grote waarde geweest. De rol van bestuurder is in 2017 tijdelijk op interim basis ingevuld om daarna door een coördinatiegroep bestaande uit schoolleiders, een medewerker HR en de controller te worden doorgezet. Uiteraard heeft de Raad van Toezicht deze groep bijgestaan en waar mogelijk ondersteund. Het was ook het eerste jaar voor ons nieuwe strategische beleid met als ondertitel: Ontwikkeling door de verder brengende vraag. We hebben onze ambitie gericht op drie hoofdlijnen: mensen, omgeving en kwaliteit. Onderwijs wordt voor mensen door mensen gemaakt. We hebben onze ambitie en hoofddoelstellingen dan ook als eerste beschreven voor kinderen. Eerst het kind, dan de leerling. Daarnaast beschrijven we onder andere de uitdaging voor de leerkracht om zich onderwijzer naar een begeleider te ontwikkelen en steeds meer in teamverband betrokken te zijn bij een groep kinderen. In 2017 hebben het koersplan vertaald naar de jaarplannen van de scholen. Elke school heeft de ruimte om passend binnen onze gezamenlijke koers een keuze te maken voor schoolontwikkeling, want elke school is uniek. Vertrouwen is de basis van ons handelen. Sinds 1 februari 2018 ben ik benoemd als bestuurder van Atlant basisonderwijs. In de praktijk geniet ik volop van de mooie gesprekken, inspirerende schoolbezoeken, de ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en techniek, samenwerkingen in onze omgeving. Ik hoop dat u geniet van deze schriftelijke weergave van ons afgelopen jaar. Annemarie Trouw Voorzitter College van Bestuur Jaarverslag | 2017 | 5