22

2.0 STRATEGIE EN AANPAK 2022-2030 BOOST is het industriële netwerk in Oost-Nederland dat bedrijven ondersteunt bij de implementatie van Smart Industry concepten ten behoeve van een duurzame en digitale toekomst. BOOST informeert en inspireert bedrijven over ontwikkelingen, treedt op als verbindende en agenderende schakel tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen en stimuleert en faciliteert samenwerking. BOOST maakt als een van de vijf landelijke Smart Industry Hubs deel uit van het nationale versnellingsprogramma Smart Industry. Voor de volgende fase van Smart Industry wordt gewerkt aan een schaalsprong agenda, waarbij nationale ontwikkelingen en ontwikkelingen in de overige Smart Industry Hubs worden met elkaar gedeeld en indien passend ook in Oost-Nederland ingezet. BOOST zal doorontwikkelen naar European Digital Innovation Hub (EDIH), in deze hub zal de bestaande inzet, structuur en samenwerkingen van BOOST worden versterkt. 2.1 SWOT-ANALYSE MAAKINDUSTRIE IN OOST-NEDERLAND INVENTARISATIE OOST-NEDERLAND Om inzicht te krijgen in de belangrijkste kansen en uitdagingen voor de maakindustrie in OostNederland en hoe daarop kan worden ingespeeld, is de BOOST Advisory Board verschillende keren in een enquête en interactieve sessies bevraagd op uitdagingen, ontwikkelingen en wensen. Dit leverde de volgende trends en ontwikkelingen op. TRENDS EN ONTWIKKELINGEN De belangrijkste trends en ontwikkelingen die ondernemers in 2021 waarnemen zijn: 1. Digitalisering in de brede zin van het woord. Het gaat bijvoorbeeld om het automatiseren van logistieke processen, het reageren op de digitale transitie en het digitaliseren van serviceconcepten. 2. Duurzaamheid en circulaire economie. 3. Procesinnovatie en -optimalisatie op basis van data en nieuwe technologieën (denk aan additive manufacturing, robotisering en bijvoorbeeld Artificial Intelligence). 4. Het vinden van (technisch) personeel: talent wordt schaars. Er zijn andere maatregelen van bedrijven nodig om personeel te vinden, te binden en mee te laten groeien in de veranderende wereld (change management). Vooral de beschikbaarheid van technisch opgeleide mbo’ers wordt als een enorme uitdaging gezien en remt de groei van bedrijven. Daarnaast moeten de huidige werknemers nieuwe vaardigheden leren in een continu leerproces. 22 |

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication