32

BOOSTLIJN 3: AGENDEREN CONTEXT Ondernemers worden geconfronteerd met ontwikkelingen waar ze individueel weinig invloed op hebben, maar die in gezamenlijkheid wel onder de aandacht kunnen worden gebracht. Denk daarbij aan de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel of het financieren van innovatietrajecten. DOELSTELLING Agenderen van belangrijke thema’s die de bedrijven belemmeren in hun ontwikkeling c.q. die kunnen helpen bij het realiseren van nieuwe business opportunities. ACTIES 1. Actief participeren in het landelijke Smart Industry netwerk om landelijke ontwikkelingen te vertalen naar regionale kansen. 2. Opstellen van position papers voor onderwerpen die breed geagendeerd moeten worden. Denk aan de beschikbaarheid van talent, vraaggestuurd onderwijs, bereikbaarheid, energietransitie (alternatief voor gas voor industrie) en mobiliteit. 3. Het opstellen van een wensenlijst van de Oost-Nederlandse industrie ten opzichte van landelijke ontwikkelingen. Onderwerpen: groeifonds-aanvragen, relatie NL-AIC (Nederlandse AI coalitie) en het nationale Smart Industry programma. 4. Regelmatig overleg met provinciebesturen over de staat van de Oost-Nederlandse industrie. Hierbij worden uitdagingen en kansen en een gemeenschappelijke agenda voor een nationale en Europese lobby besproken. Hiermee versterken we de boodschap van onze industrie. GEWENST RESULTAAT » Vergroten van de zichtbaarheid van de Oost-Nederlandse industrie, zowel regionaal als nationaal. » Agenderen van relevante onderwerpen en wensen voor de industrie. 32 |

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication