14

3D-PRINTEN: TECHNIEK VAN VANDAAG EN MORGEN Fabrikanten die veel kleinschalige of maatwerkproducten produceren, maken steeds meer gebruik van 3D-printen. Momenteel zijn er tientallen bedrijven in Oost-Nederland die kunnen ondersteunen op het gebied van 3D-printen. Wij spraken met twee ervan die afgelopen jaar voor BOOST webinars hebben verzorgd over 3D-printen. K3D in Terborg heeft zich gespecialiseerd in 3D-metaalprinten en maakt dit beschikbaar voor de gehele Nederlandse maakindustrie. In een laagdrempelig netwerk geven zij hun klanten toegang tot Printing Technology Centers. K3D werkt onder andere voor specifieke eindmarkten, zoals vliegtuigbouw, defensie, medische hulpmiddelen, foodtech en hightech. Aeronamic, met het hoofdkantoor in Almelo, is actief in zowel de defensie- als de commerciële luchtvaart. Daaraan leveren zij systemen met snel roterende componenten en precisieonderdelen. Daarbij gaat Aeronamic verder dan alleen de productie. Zij voeren het hele proces uit, van het ontwerp tot het testen en leveren. Hiermee vereenvoudigen zij de supply chain van hun klanten. Ook Aeronamic is sterk in 3D-metaalprinten. Wij legden Jaap Bulsink, Chief Technology Officer van K3D en Peter Oomen, Lead Engineer Manufacturing van Aeronamic vier vragen voor. Jullie bedrijven zijn beide actief met 3D-printen. Wat is de belangrijkste ontwikkeling die jullie bij deze techniek in de komende 1 tot 3 jaar verwachten? 14 | Jaap Bulsink: ‘Ik merk dat steeds meer bedrijven gehoord hebben van 3D-printen en het ook hebben toegepast. Ze beginnen steeds beter te beseffen wat de mogelijkheden zijn en zijn dan ook bereid het toe te passen. We gaan steeds meer vanuit de experimentele fase naar een productiefase met hogere oplages. Kostentechnisch wordt het geleidelijk aan ook steeds interessanter om gebruik te maken van 3D-printen. Sommige onderzoeken geven aan dat in 2040 15% tot 40% van de componenten 3D wordt gefabriceerd, vaak ook lokaal. Stel je eens voor wat dat betekent voor het aantal transportbewegingen wereldwijd.’ Peter Oomen: ‘Onze klanten in de vliegtuigindustrie vragen om innovatie. Het toepassen van lichtere materialen is voor hun van groot belang. Dat geeft bijvoorbeeld kansen voor brandstofbesparing en dat is zowel vanuit kosten- als vanuit milieuoverwegingen interessant. Heel belangrijk is het dat 3D-metaalprinters in de toekomst sneller worden door het gebruik van meer lasers per printer. We zijn ooit gestart met een laser per printer, er zijn nu al printers op de markt met 12 lasers.’

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication