Maatschappelijke stages (MAS) De stichting verzorgt de maatschappelijke stages (MAS) voor drie middelbare scholen. Leerlingen ervaren hierdoor het belang van vrijwilligerswerk voor de maatschappij en leren verantwoordelijkheid dragen voor andermans welbevinden. Organisaties in onze gemeente waarderen hun inzet, blijkt ook uit een breed aanbod van non-profit-stageplaatsen. In 2020 is gestart met het digitaliseren van de inschrijvingen en de evaluatie van de leerlingen. Ook hebben we met betrokkenen gewerkt aan een betere inbedding van de werkwijze met en in de scholen. Bij de introductie van de maatschappelijke stages kregen leerlingen (onder begeleiding) een grotere eigen verantwoordelijkheid dan voorheen doordat zij zelf actief stages moesten zoeken. In 2020 hebben we geïnvesteerd in ons netwerk van organisaties zodat de leerlingen hierin een bredere keuze hadden. Door een betere match tussen leerling en organisatie vergroten we de kans dat jongeren verbonden blijven aan deze organisaties, ook na hun stage. In totaal deden 137 verschillende organisaties en/of afdelingen mee. De invloed van corona op maatschappelijke stages Door corona zijn de maatschappelijke stages Vakcollege Maarsbergen en MAVO Doorn niet doorgegaan. Bij het Revius Doorn kon de maatschappelijke stage met aanpassingen wel doorgaan. In principe zouden 457 leerlingen in 2020 een maatschappelijke stage hebben gevolgd. Dat waren er nu 281. Telefonische bereikbaarheid De ‘front office’ was de plek die het hele jaar door open en bereikbaar was. Per e-mail, contactformulier en op maandag tot en met vrijdag ook telefonisch van 9:00 tot 13:00 uur. In 2019 zorgde de pilot telefoondienst dat consulenten meer ruimte kregen voor casuïstiek. Deze nieuwe opzet wilden we in 2020 doorontwikkelen, maar dat is door corona niet gebeurd. Twee collega’s vertellen over de invloed van corona op hun werk in 2020. Ellis van den Elskamp en Liesbeth Overeem Front officemedewerkers 16