17

TOEGANGSTAKEN De toegangstaken gaan over de toegang tot allerlei vormen van maatschappelijke ondersteuning. Alle inwoners van de Utrechtse Heuvelrug kunnen bij de Sociale Dorpsteams terecht voor informatie, advies en hulpvragen. Bijvoorbeeld op het gebied van welzijn, vervoersvoorzieningen, wonen, geldzaken, participatie en jeugdhulp. De consulenten werken vanuit professionele onafhankelijkheid en hebben een goede combinatie van generalistische en specialistische kennis. Bij een hulpvraag van een inwoner wordt een integrale afweging gemaakt. Er wordt gekeken naar meerdere leefdomeinen (werk, inkomen, onderdak, sociale aspecten) en naar wat prioriteit heeft. We ondersteunen de inwoner in de eigen regie en bekijken samen wat hij of zij kan, zelf of met hulp van het sociale netwerk. Wanneer dat nodig is, worden passende vormen van ondersteuning en zorg gezocht in het formele netwerk. Maatwerk en integraliteit staan daarbij voorop. Website De website Samen op de Heuvelrug (www.samenopdeheuvelrug.nl) vervult een belangrijke rol in de informatievoorziening. Inwoners kunnen hier informatie vinden over tal van zaken, variërend van mantelzorgondersteuning en vervoer tot urgentieverklaringen, financiële tegemoetkoming en jeugdhulp. Hierdoor weten inwoners sneller welke mogelijkheden er zijn en waar ze eventueel terecht kunnen. De site is vooral bedoeld als informatiekanaal en niet om een aanvraag te doen of iets af te handelen. “Tijdens de lockdowns waren de inloopspreekuren gesloten en kwamen er alleen telefonische en digitale aanmeldingen binnen. Met name na de persconferenties werden minder vragen gesteld over vervoer en huishoudelijke hulp. Mogelijk wilden sommige mensen vanwege corona geen ‘vreemden’ over de vloer, en konden er daarnaast minder uitstapjes worden gemaakt. We kregen ook een ander type vragen. Het ging vaker over spanningen thuis. Er waren meer verzoeken om huisvesting. De druk op gezinnen is duidelijk groter. Er was ook meer financiële nood en de vragen waren vaker complex. En de eenzaamheid neemt toe, met name onder ouderen. We konden mensen dan doorverwijzen naar vrijwilligersorganisaties als Maatje of Handjehelpen. Maar soms wilden mensen ook gewoon graag bij ons hun verhaal kwijt.” 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication