Inloopspreekuren en grip op geld Inwoners van de Utrechtse Heuvelrug kunnen tijdens inloopspreekuren en Grip op Geld van de Sociale Dorpsteams terecht voor informatie of hulpvragen op het gebied van jeugdhulp, welzijn, wonen, ouderenzorg en financiën. Bij Grip op Geld krijgen inwoners op een laagdrempelige manier budgetadvies, hulp bij moeilijke brieven met een financieel karakter, het invullen van formulieren en vragen over financiën, schulden en afbetalingen. Ook kijken we samen of de inwoner in aanmerking komt voor andere voorzieningen. De inloop Grip op Geld is er voor iedereen. Ook als inwoners een betaalde baan hebben of zzp’er zijn, kunnen zij hier terecht voor hulp en advies. Grip op Geld en de inloopspreekuren zijn per kern wekelijks als volgt georganiseerd: • Driebergen heeft een inloop Grip op Geld en een regulier inloopspreekuur waar mensen terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van jeugdhulp, welzijn, ouderenzorg. In Driebergen kwamen tijdens het inloopspreekuur gemiddeld drie inwoners en bij Grip op Geld twee. • Doorn heeft een gecombineerde inloop; inwoners kunnen hier met al hun vragen terecht. Daar kwamen gemiddeld vier inwoners op af. • In zowel Doorn als Driebergen is Grip op Geld een samenwerking van Schuldhulpverlening en de formulierenbrigade van de Regionale Sociale Dienst, Humanitas Thuisadministratie, Schuldhulpmaatje, Sociaal Raadslieden en Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug. • Amerongen is in 2020, na een toename van financiële vragen, opnieuw gestart met Grip op Geld. • Ook Amerongen heeft een gecombineerde inloop, hier in samenwerking met een allround vrijwilliger van Humanitas. In Amerongen komen gemiddeld drie mensen naar de inloop. We zien dat inwoners diverse vragen op verschillende leefgebieden hebben. Ook zijn er ‘vaste’ bezoekers met enkelvoudige vragen, zoals hulp bij het invullen van formulieren en uitleg van brieven die zij niet begrijpen. De invloed van corona op inloopspreekuren en grip op geld Door corona waren een groot deel van 2020 geen fysieke spreekuren mogelijk en konden vragen alleen telefonisch en per mail worden afgehandeld. We hebben ingezet op de continuïteit van onze dienstverlening en hierin de adviezen van het RIVM gevolgd. Toen de inlopen dicht waren, zijn inwoners zo goed mogelijk geholpen via de telefoondienst en het contactformulier. Toch ligt de drempel voor contact op deze manier hoger. We merken dat inwoners geen contact meer zochten voor zaken als het verduidelijken van een brief. In 2021 verwachten we door de coronacrisis een toename van inwoners met een veranderde financiële positie, en daarmee een toename van financiële vragen. 18