Niet meteen doorverwijzen “Je houdt patiënten in beeld en doet als huisarts actiever mee”, vertelt huisarts Roelof Mülder uit Driebergen over zijn samenwerking met de POH Jeugd. “Vroeger verwees je iemand en die zag je dan even niet. En dan kwam er wel of geen verslag. Het is beter om niet meteen door te verwijzen naar de ggz. Je hoeft het dan niet groter te maken dan het is. Het scheelt ook financieel; er gaat minder geld naar de duurdere tweede lijn. Ik ben er blij mee. Het is laagdrempelig en dichtbij. Mensen maken er eerder gebruik van dan wanneer je ze naar de ggz verwijst.” Roelof Mülder Huisarts in Driebergen-Rijsenburg Ondersteuning bij (echt-)scheidingsproblematiek Goede en beschikbare informatie over wat ouders/verzorgers moeten weten en regelen bij een (echt-)scheiding. Dat was een belangrijk doel van deze deelopdracht. Die informatie is in de tweede helft van 2020 gepubliceerd op www.samenopdeheuvelrug.nl. Verder zetten we, na een tussentijdse evaluatie in september 2020, in op deskundigheidsbevordering van consulenten die de inloopspreekuren bemensen, aangevuld met enkele jeugdconsulenten. Zij krijgen de taak hun opgedane kennis beschikbaar te stellen aan álle medewerkers en dit te borgen. Zo zorgen we dat inwoners met hun vragen over (echt-)scheiding goed worden geïnformeerd via de inloopspreekuren. Een apart loket zou drempelverhogend kunnen werken. Ook bekijken we of in de regio voldoende aanbod is van trainingen die ouder en kind leren omgaan met een scheiding. Als dit niet zo is, bekijken we hoe we hiervoor kunnen zorgen. Dit doen we in 2021 en hierover geven we een advies aan de gemeente. De invloed van corona op ondersteuning bij scheidingsproblematiek Door corona heeft het project van halverwege 2020 tot september 2020 stilgelegen. 27