32

4. KWALITEIT Ook in 2020 hebben we verder gewerkt aan kwaliteitsversterking. Hieronder een overzicht van de inzet. Koersplan Onze organisatie is continu in ontwikkeling. Om te voldoen aan de (nieuwe) strategische opgaven is het nodig om mee te veranderen en onze manier van (samen-)werken en de inrichting van de organisatie van tijd tot tijd aan te passen en te verbeteren. Daarom maakten wij een Koersplan, in lijn met de gemeentelijke opdracht aan de Stichting Sociale Dorpsteam. We zetten in op de volgende vier pijlers: • Basis op orde Tot medio 2021 ligt het zwaartepunt op het realiseren van een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering en afspraken met de gemeente (vanuit haar opdrachtgeverschap en vanuit haar toezichthoudende rol) die worden vastgelegd in een overeenkomst. Denk aan afspraken over te leveren prestaties, verantwoording, het proces van bijsturing, rol- en taakverdeling enz. • Realiseren van de transformatieopgave Denk aan inzet op preventie, vroegtijdig signaleren en het creëren en beter benutten van laagdrempelige oplossingen in het voorliggende veld. • Professionele ontwikkeling De stichting wil onder meer investeren in de methodische doorontwikkeling van de toegang en de persoonlijke ontwikkeling voor elke professional. • Samenwerking met de gemeente en andere partners We intensiveren de samenwerking rond specifieke opdrachten en zetten extra in op sterke verbinding met informele ondersteuning. Adviserende rol van de stichting en richting gemeente De Stichting Sociale Dorpsteams heeft een signalerende rol. We bespreken knelpunten en signalen rond aanbieders, hiaten in het aanbod en beleid dat in de uitvoering niet goed werkt. We koppelen terug welke trends en ontwikkelingen we zien. Dit dient als input voor de (kwartaal-)gesprekken met de aanbieders en leidt tot bijstelling of verbetering van beleid. Intervisie In totaal zijn er 8 intervisiegroepen actief binnen de stichting. Aandachtspunten zijn: reflectie, de focus op de professional in de casus en het samen leren van situaties. Nagenoeg alle medewerkers kregen, zoals afgesproken, drie keer individuele werkbegeleiding. Medio 2020 is gestart met het toewerken naar onbegeleide intervisie. Vanaf 2021 zijn alle intervisies onbegeleid waarbij, indien gewenst, op afroep ondersteuning geboden kan worden. 32

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication