33

Huiselijk geweld en Kindermishandeling Om het aantal slachtoffers van kindermishandeling/huiselijk geweld en ouderenmishandeling te verminderen, werken we met de meldcode huiselijk geweld en aandachtfunctionarissen. Met de scholing van twee collega’s in 2020 zijn er nu weer drie aandachtsfunctionarissen. Hun inzet draagt bij aan het vergroten van het gebruik van de meldcode en aan de kennis van collega’s. In 2020 is de ‘meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling’ onder meer gepresenteerd in alle expertiseteams. Het bewustzijn van medewerkers over hoe zij de meldcode kunnen hanteren is versterkt. Hierbij is afgesproken dat de aandachtfunctionarissen een vaste rol hebben in de duiding van signalen en advisering over de vervolgstappen. Onafhankelijke vertrouwenspersoon hulp en ondersteuning De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft een onafhankelijke functionaris die een inwoner kan helpen wanneer het contact met het sociale dorpsteam of de gemeente niet goed verloopt. Deze houdt spreekuren op locatie en telefonisch, en is via e-mail bereikbaar. In 2020 zijn er 5 meldingen en 2 signalen geweest. De signalen en meldingen zijn opgelost en afgerond na een gesprek met de betrokken consulent of interventie van een MT-lid. Klachten en zorgen direct bij de Dorpsteams In 2020 zijn er 10 klachten binnengekomen, verspreid over de dorpsteams. Het gaat om zes klachten in het kader van de uitvoering van de Jeugdwet en vier over de uitvoering van de Wmo. Bij twee klachten was ook het AKJ (Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg) betrokken ter ondersteuning van de klager. De klachten gingen over bejegening en/of communicatie en/of onvrede over het resultaat van een traject en het (veronderstelde) aandeel van de medewerker van de stichting daarbij. De klachten werden ingediend via het klachtenformulier of via een rechtstreeks bericht aan de teamleider. Conform werkwijze is er contact geweest met de klager(s), wat in nagenoeg alle gevallen heeft geleid tot tevredenheid. Eén klacht is ongegrond verklaard. De invloed van corona op intervisie Na de eerste lockdown waren er tot september geen geplande intervisies. Daarna zijn ze digitaal voortgezet via Teams. Dat kwam deels door corona en deels door organisatorische ontwikkelingen. Door het vele thuiswerken is de behoefte om elkaar te blijven spreken en casuïstiek te delen echter des te groter. 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication