34

VI.1. OPLADEN VAN DE HOOFDACCU VI.1.1. Veiligheid Plaats nooit voorwerpen of gereedschap op de batterij. Dit kan de batterij beschadigen, kortsluiting veroorzaken of een explosie veroorzaken. Volg bij het werken aan batterijen de geldende instructies, zoals DIN VDE 0510, VDE 0105, deel 1 en VDE 0117. De garantie is ongeldig bij niet-naleving van de gebruikersinstructies en / of bij reparaties met reserveonderdelen die geen originele reserveonderdelen zijn, bij willekeurige interventies en / of toevoeging van additieven aan de elektrolyt. LET OP i Nieuwe lood-zuuraccu’s hebben hun volledige capaciteit na ongeveer 15 laad-ontlaadcycli. Om de levensduur van de accu te optimaliseren, raden we aan om de batterijen op te laden wanneer ze voor 70% tot 80% zijn ontladen en om de accu’s gedurende een periode van 48 of meer uur op te laden. LET OP • Het voertuig kan niet worden gebruikt als de stekker van de lader op het lichtnet is aangesloten. • Het stroomverbruik is hoog wanneer het voertuig wordt opgeladen: tot 16 A. Controleer daarom of het laadsysteem in goede staat is en deze stroom zonder risico enkele uren kan leveren (raadpleeg uw elektricien). • Nooit op het lichtnet aansluiten met een kabelhaspel of contactdoos. • Loodaccu’s mogen nooit worden ontladen boven de uitschakelspanning vanwege een hoog risico op schade aan batterijelementen. In dit geval is de garantie ongeldig. Gebruik wettelijke beschermingsmiddelen. Voeg nooit zuur toe, omdat dit de batterijen kan beschadigen. Water mag alleen worden bijgevuld met gedemineraliseerd of gedestilleerd water, na het opladen. Het gebruik van ander water kan de levensduur van uw batterijen verkorten. • Laad uw voertuig minstens één keer per maand op. We raden u aan om de oplader permanent aangesloten te laten op de netvoeding om de batterij op te laden. Houd tijdens koude perioden maximale lading om loodbatterijen te sparen en te voorkomen dat ze bevriezen. Het niet nakomen van deze instructies kan de garantie doen vervallen. VI.1.2. Laadproblemen Als de acculading wordt onderbroken (verbindingsprobleem met het elektriciteitssnoer, temperatuurprobleem, enz.), Verschijnt er een bericht op het display en gaat het “fout met de acculading” (rood) branden. Om dit bericht te verwijderen, steekt u de auto weer in het stopcontact, wacht u 15 seconden en haalt u de stekker uit het stopcontact. Neem contact op met uw onderhoudscentrum of de afdeling Productondersteuning als dit vaak gebeurt. 34

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication