Warm 11 september: Open Energiedag Fiets mee langs het Slim Groen Warmtenet in Ede Verbruikskostenoverzicht Hoe is dat ontvangen Bespaartips voor het komende seizoen Welkom nieuwe klanten Jassen en vesten gaan weer aan. Het stookseizoen staat weer voor de deur. Voorbereiding hierop scheelt in de verbruikskosten. Bekijk de bespaartips! jaargang 1, herfst editie
Open Energiedag 11 september Op zaterdag 11 september organiseert De Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie de Open Energiedag. Wij als Warmtebedrijf Ede doen ook mee. We organiseren een fietstocht langs plekken in Ede waar je het Slim Groen Warmtenet kunt zien. Wat we gaan doen We starten de tocht bij het hoofdkantoor aan de Telefoonweg. De start is tussen 10.00 en 10.30 uur en de tocht duurt tot ongeveer 12.30 uur. Halverwege is er een korte pauze en we zorgen voor een lunchpakket. Tijdens de fietstocht fietsen we langs enkele “bronnen” zoals collectieve zonnewarmte en bio-grondstoffen. We gaan kijken bij de werkzaamheden waar het Slim Groen Warmtenet wordt aangelegd en bij een Warmteafdracht-station. Natuurlijk wordt er op de verschillende plekken ook uitleg gegeven. Meedoen? Meedoen is gratis. Om mee te kunnen doen, is aanmelding verplicht. Dit i.v.m. de coronaregels en vanuit organisatorische redenen. Er geldt een maximaal aantal deelnemers en de COVID-19 maatregelen, waaronder de 1,5 meter afstand, worden in acht genomen. Wilt u bij de aanmelding uw naam, mailadres en mobiel telefoonnummer vermelden en met hoeveel personen u wilt meedoen? Ook voor kinderen is het een leuk evenement. Daar zorgen we voor! Om mee te doen met dit leerzame en leuke evenement, heeft u een fiets nodig. Mocht u die niet beschikbaar hebben, zullen we er een voor u klaarzetten. aanmelding: communicatie@energievoorelkaar.nu Fiets mee en maak kennis met het Slim Groen Warmtenet
Verbruikskostenoverzicht Dit voorjaar zijn verbruikskostenoverzichten beschikbaar gekomen. Deze worden maandelijks verstuurd. Het verbruikskostenoverzicht maakt inzichtelijk hoe het verbruik zich ontwikkelt en of het maandbedrag dat je betaalt, overeenkomt met het verbruik. Natuurlijk gebruik je de ene maand meer dan de andere, maar over een jaar gezien is het fijn als de kosten kloppen met het verbruik zodat er geen bijbetaling nodig is. De introductie van de nieuwe verbruikskostenoverzichten is goed verlopen en bij de klantenservice zijn relatief weinig vragen binnengekomen. De vragen die binnenkwamen gingen vooral over het verbruik in de maanden april en mei. Het was mensen opgevallen dat ze dit jaar veel meer verbruik hadden dan het jaar ervoor. De klantenservice kon dat goed verklaren: de buitentemperatuur in de maanden april en mei was in 2020 was veel hoger dan in 2021. Bij een aantal klanten waren geen gegevens van 2020 bekend, zodat er geen vergelijking mogelijk was. Bijvoorbeeld als iemand een woning of appartement nog geen jaar bewoont. Gegevens van een eventuele eerdere bewoner worden natuurlijk niet meegenomen in de resultaten. Dat kan niet vanuit privacyoverwegingen, maar ook zijn de omstandigheden misschien anders. De maandbedragen worden altijd ingeschat aan de hand van de verstrekte gegevens van de klant, zoals woningtype en het gemiddelde verbruik daarvan. bron: www.weerstatistieken.nl KNMI
De zomer voorbij De dagen worden korter: de zomer is voorbij. Het stookseizoen komt eraan! Als de “dagen” korter worden en de temperatuur begint te dalen dan gaat de verwarming aan. Het stookseizoen begint. Hoe kun je misschien toch nog op de kosten daarvan besparen? Voor woningen met vloerverwarming geldt dat gelijkmatigheid van de temperatuur het meest efficiënt is. In woningen die voor de verwarming gebruik maken van radiatoren, kan een slimme thermostaat helpen om het huis op een efficiënte manier te verwarmen. Een slimme thermostaat voorkomt dat de verwarming onnodig aanstaat en hierdoor wordt warmteverspilling tegengaan. Door energie te besparen zorg je voor minder CO2 • Heb je wisselende werktijden? Dan kan een thermostaat die je met een smartphone kan bedienen handig zijn. • Heb je een klokthermostaat? Ook hiermee kun je je huis slim verwarmen. Stel je klokthermostaat in op je dag- en nachtritme of gebruik een standaardprogramma voor week- en weekenddagen. Zo kun je de voordelen van de klokthermostaat optimaal benutten en meer geld en energie besparen. Bron: www.iedereendoetwat.nl -uitstoot en dat is goed nieuws voor het klimaat. Ook maak je minder stookkosten, waardoor je geld bespaart. Er zijn verschillende soorten slimme thermostaten. De keuze voor een slimme thermostaat kun je het best maken op basis van je dag- en nachtritme. • Een zelfprogrammerende thermostaat ‘leert’ bijvoorbeeld op welke tijden je er niet bent of slaapt en zet de verwarming dan lager. Dat kan handig zijn als je een vast dag- en nachtritme hebt. Tip van de klantenservice Als je gewend bent in de zomer de thermostaat heel laag te zetten, is het handig om aan het eind van de zomer de thermostaat langzamerhand stapsgewijs weer bij te schakelen en niet in één keer. Voor meer tips, klik hier >>
Badkamertip Met een waterbesparende douchekop douch je net zo lekker, maar bespaar je tot wel 20 procent warm water. Met een waterbesparende douchekop help je het klimaat én je portemonnee. Een gemiddeld huishouden zorgt met een spaardouche voor een waterbesparing van 7.500 liter warm water. Om te kijken of je echt kan besparen door van douchekop te verwisselen, moet je eerst checken hoe zuinig je douchekop nu is. Dit kun je doen door te checken hoeveel water je nu verbruikt. Misschien is jouw douche namelijk al heel zuinig. Zet daarvoor een emmer onder je douchekop en laat het water 1 minuut lopen. Zit er daarna 7 liter water in de emmer of meer? Dan kan het zuiniger. Een waterbesparende douchekop vind je bij de bouwmarkt of in de sanitairwinkel. Let bij je aankoop op het aantal liter water dat de douchekop doorlaat: een spaardouchekop laat maximaal 7,2 liter per minuut door. De verpakking kan ook een klasse vermelden. Dit geeft ook aan hoeveel water de douchekop doorlaat. Klasse Z is het zuinigst met warm water. Vervolgens heb je de volgorde; A, S, B, C en D. Klasse D laat het meeste water door en is dus het minst zuinig. Een nieuwe douchekop monteren is heel eenvoudig zelf te doen. Bron: www.iedereendoetwat.nl
Welkom, nieuwe klanten! Warmtebedrijf Ede heeft een flink aantal particuliere klanten. Particuliere klanten zijn personen of gezinnen die een woning hebben gekocht of een woning huren met een aansluiting op het warmtenet en direct van ons een factuur ontvangen. Daarnaast heeft Warmtebedrijf Ede ook een zakelijke kant. Er zijn ook bedrijven en organisaties klant van Warmtebedrijf Ede. Reden om te kiezen voor een aansluiting op het warmtenet is dat meer en meer bedrijven ook de noodzaak ervaren om duurzamer te zijn. Zo zijn er al flink aantal verschillende zakelijke klanten: sporthallen, scholen, zorglocaties, buurthuizen. Misschien vraagt u zich af: als er nieuwe klanten bij komen, wordt er dan nog een extra bio-energieinstallatie gebouwd? Nee, dat is niet het geval. We verwachten namelijk dat we nieuwe warmtebronnen kunnen aansluiten op het Slim Groen Warmtenet. Bijvoorbeeld restwarmte uit de industrie. Ook gaan we in de installaties investeren om het rendement te verhogen en we verwachten dat we op termijn ook aardwarmte kunnen toevoegen. Door deze ontwikkelingen is een uitbreiding van de bio-energieinstallaties niet nodig. Zo kunnen we de komende jaren nieuwe klanten van harte welkom blijven heten.
Warmteraad De Warmteraad – het klantenpanel van Warmtebedrijf Ede – heeft inmiddels enkele bijeenkomsten gehad. Daarin zijn adviezen gegeven en is uitgebreid stilgestaan bij welke informatie klanten willen ontvangen. Verslagen van de warmteraad worden gepubliceerd op de website van Warmtebedrijf Ede. Klik hier >> Ook werd in de Warmteraad gemeld dat in een bepaalde locatie veel vragen leven die de levering van warmte betreffen. Om die vragen te kunnen beantwoorden is in samenwerking met Woonstede een vragenuurtje georganiseerd. Soms zijn het vragen die de verhuurder betreffen en om zoveel mogelijk vragen direct te kunnen beantwoorden, is een gezamenlijk vragenuur het meest effectief. Hebt u een vraag? Die kunt u natuurlijk altijd stellen aan klantenservice@warmtebedrijfede.nl of telefonisch via 085 – 07 12 600. Als het een vraag is die meer omvat dan uw persoonlijke situatie, kunt u die ook voorleggen aan de Warmteraad, via warmteraad@warmtebedrijfede.nl WARM! print editie Aardwarmte Ede Dit najaar verschijnt er een gedrukt exemplaar van het magazine WARM, dat huis-aan-huis in Ede wordt verspreid. Dit magazine komt bij onze klanten terecht, maar ook bij inwoners van Ede die geen klant zijn. Waarom doen we dit? De komende periode wordt belangrijk. Er zijn grote stappen nodig in de energietransitie. Gemeentes hebben de opdracht een visie over de energietransitie te publiceren en inwoners moeten zich op de hoogte stellen van de opties die er zijn. Omdat we in Ede een goede basis voor een warmtenet hebben die voor een groot aantal inwoners een haalbare keuze kan zijn, is het belangrijk om te starten met het geven van informatie. Het magazine dat we gaan publiceren en verspreiden is daar een voorbeeld van. De acties die nodig zijn om van het aardgas los te komen, zijn acties die een aantal jaren zullen gaan duren. Mensen zullen de komende jaren moeten gaan nadenken over de oplossing die voor hun het best is. De kennismaking met Warmtebedrijf Ede en het Slim Groen Warmtent via dit magazine zal voor velen een eerste kennismaking zijn en een aanzet om na te denken over wat er gebeuren moet en of de woning al klaar is om de stap te maken en aardgasvrij te worden. Warmtebedrijf Ede wil ook aardwarmte als duurzame warmtebron gaan inzetten op het Slim Groen Warmtenet. Deze vorm van duurzame warmte zal dan worden geleverd door ‘Aardwarmte in Ede’, die verantwoordelijk is voor het aardwarmteproject in Ede. Op basis van landelijk bodemonderzoek door SCAN worden de meest geschikte locatie(s) voor aardwarmtewinning bepaald, ook in Ede. De resultaten van dit onderzoek worden in het najaar van 2022 verwacht. Belangstelling voor het onderzoek? Meer informatie is te lezen op de website www.scanaardwarmte.nl COLOFON “Warm” is een uitgave van Warmtebedrijf Ede voor de particuliere klanten en verschijnt 4x per jaar. Als u vragen heeft over de inhoud van deze nieuwsbrief of een andere vraag heeft over de warmte die Warmtebedrijf Ede aan u levert, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice via mail klantenservice@warmtebedrijfede.nl, of via telefoon: 085 – 07 12 600 Redactie: Audrey van den Berg, Lotte Wander, Gerrie Heiwegen Redactieadres: info@warmtebedrijfede.nl
1 Online Touch