11

Gerechtigheid Gods In de Griekse tekst van Rom. 1:17 staat voor “gerechtigheid” het woord dikaioosunè. Daarin is de stam dikaios te herkennen. En dikaios is op zijn beurt weer van het woord dikè afgeleid. Dikaios betekent “rechtvaardig” of “oprecht”, en een dikè is een “norm”, “maatstaf” of “beoordeling”. Een rechtvaardig mens is een persoon die met de Goddelijke norm overeenstemt. Dikaioosunè is de toestand waarin zo’n mens zich bevindt, een toestand van “gerechtigheid” of “rechtvaardigheid” (in onze Bijbelvertalingen is het woord dikaioosunè nu eens met rechtvaardigheid, dan weer met gerechtigheid weergegeven). In Rom. 1:17 wordt niet over de gerechtigheid van mensen gesproken, maar over de gerechtigheid van God. Zijn gerechtigheid wordt in het evangelie geopenbaard. Het evangelie, waarvoor Paulus zich niet schaamde, was het “goede bericht van God aangaande Zijn Zoon” (Rom. 1:2, grondtekst, vgl. Rom. 1:9). Gods gerechtigheid heeft zich in Jezus Christus geopenbaard. Door Zijn Zoon naar de aarde te sturen liet God zien, dat Hij vasthoudt aan alle heilsbeloften die Hij in de loop van de geschiedenis heeft gedaan en dat Hij die op Zijn tijd zal vervullen. In de Bijbel wordt Jezus “de Rechtvaardige” genoemd (1 Joh. 2:1). Hij leefde als de enige zondeloze in een wereld die door zonde wordt beheerst. Noch onder de volken, noch onder Israël is er verder ook maar één rechtvaardige te vinden (Rom. 1:18-3:20). Allen hebben gezondigd, en derven (= missen) de heerlijkheid van God (Rom. 3:23). Maar de Messias heeft nooit gezondigd, Hij beantwoordde volkomen aan Gods maatstaf. Daarom heeft God Hem heerlijkheid en eer gegeven, door de dood heen. Hij is “door Zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht” (Rom. 1:4). 10

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication