84

van werelds vermaak, en is de buik je god geworden. Het is maar het beste om nergens in op te gaan en genot tot een minimum te beperken. Het leven van een christen behoort te worden gekenmerkt door soberheid en onthechting. We zijn immers burgers van een rijk in de hemelen en dus bijwoners op aarde. Wetspredikers? De verklaring van de studiebijbel leek mij erg aannemelijk. Totdat ik in een boek het volgende las: “Het gaat niet over mensen die lekker eten en drinken belangrijk vinden, maar mensen die leerden dat je om behouden te worden, ook de spijswetten van Mozes moest onderhouden. De spijswetten en de besnijdenis. Als je het altijd hebt over wat je wel en niet mag eten en daarin je behoud zoekt dan heb je het over je buik en dan is de buik je tot god geworden. En als je het altijd hebt over de besnijdenis en daarin je behoud zoekt, dan stel je je schande tot eer” 11. Volgens de studiebijbel zou Paulus genotzuchtige mensen als vijanden van het kruis hebben aangeduid. Maar volgens het boek dat ik later las had hij juist het oog op ijveraars voor regels en geboden! Deze interpretaties van Filippenzen 3:19 zijn totaal verschillend, ze staan recht tegenover elkaar. Om te bepalen wie het bij het rechte eind heeft zouden we kunnen letten op het tekstverband. Ook zouden we kunnen nagaan, of Paulus in zijn andere brieven bepaalde mensen heeft aangeduid als “vijanden van het kruis”, “dienaars van de buik” of “aardsgezinde personen”. En we kunnen uit de evangeliën afleiden, welke houding de Here Jezus tegenover eten en drinken heeft aangenomen. 11 Herman Amelink, Paulus: de apostel en zijn evangelie, Kampen 1994, pag.164. 83

85 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication