drie te combineren in één geestelijk leider. Die moet zowel de heilige als de zondaar aanspreken en verzorgen. Maar hij is zelden in meer dan één opzicht geschikt, en vaak helemaal niet. Bij een toenemende geestelijke bewustwording volgt meestal een scheiding van deze bedieningen. Evangelisten richten zich volledig op hun boodschap aan ongelovigen. Leraren staan op en bijeenkomsten worden gehouden met als doel: opbouw van de heiligen. In tijden van geestelijke verfrissing en vernieuwing komen juist deze goddelijke inwerkingen (gaven) naar voren. In deze laatste dagen is speciaal behoefte aan leraren die zelf volwassen zijn. Die kunnen de heiligen versterken door de genade uit te delen die hen is gegeven door de onthulling van het geheimenis. Helaas brengen de meesten die nu religieus onderricht geven, hun gehoor in slavernij van de wet en ceremoniën. Of ze houden hen bezig met de zaken van onmondigheid, en slepen zo de gelovigen naar beneden terwijl ze hen zouden opbouwen. Hier hebben we de goddelijke test van de ware leraar. Stemt hij overeen met Efeziërs 4:12-14? Is hij bezig met toerusten, uitdelen, opbouwen, verenigen, bijbrengen van besef van zoonschap, volwassenheid en volgroeidheid? Dat zijn de zeven kenmerken van de ideale leraar. Er is vandaag net zoveel behoefte aan toerusting als in de dagen van Paulus, toen hij de Efezebrief schreef. Het onderricht en de ervaring van de gelovigen in onze dagen is beperkt tot het onderwijs van onze Heer toen Hij op aarde was, of tot dat van Zijn apostelen in Handelingen. 23
23 Online Touch Home