19

dat op talloze andere plaatsen vertaalt. Als dit begrip door de Heer in verband met het evangelie van het koninkrijk wordt gebruikt, is het: je leven verliezen in de gerichten die dit koninkrijk inleiden. De verlorenen hebben geen uitzicht op ingaan in het duizendjarig rijk. Dat kan alleen door bewaring tijdens deze gerichten of opstanding. In dit koninkrijk staan alleen rechtvaardigen op Op.20:5,6; Luc.14:14; Joh.6:40;11:25. Voor de overige mensen betekent het echter, dat zij niet verlost sterven. Daarna moeten zij de tweede dood in, waar de Heer Jezus niets over zei. En wat betekent ‘gered worden’ of ‘het eeuwige (eonische) leven ontvangen’? Dat is het tegenovergestelde van ‘verloren gaan’. Voor Israël is dit het ingaan in het Messiaanse koninkrijk. Het is voor hen een heerlijk leven tijdens de toekomstige eon op deze aarde. In verband met de boodschap van het kruis aan alle volkeren, die vandaag van kracht is, het volgende. Het tekent de bestemming van degenen, die als leden van het lichaam van Christus geroepen zijn. Zij komen niet om in de eindoordelen van deze boze eeuw (eon)10. Zij moeten evenmin in de dood blijven totdat God de ongelovigen voor Zijn grote witte troon roept Op.20:11,15. De redding van deze gelovigen is de opname (wegrukking) 1Thess.4:15-17. Dat geldt wanneer zij bij de terugkeer van Christus nog leven. En opstanding uit de doden als zij voor die tijd ontslapen zijn. Zij zullen leven met hun verheerlijkte Heer en Hoofd in Zijn ophemels machtsgebied, zolang de komende eonen11 duren 1Kor.15:51-53. Israëls Messias heeft dit niet in 10 De tegenwoordige boze ‘eeuw’ of eon – Galaten 1:4 11 Zie Efeziërs 2:6,7 ‘in de komende eonen’. 21

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication