8

komt’) nog vóór Zijn kruisiging op Golgotha, waarom moest Hij dan nog gekruisigd worden? En Jezus vertelde het volk Israël de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. De ene kwam ‘in de hel’, omdat hij het goede al tijdens zijn leven ontvangen had. De andere ‘werd zalig’ (of: ‘gered’), omdat hij het kwade in zijn leven ontving Luc.16:19-31. Was dat wedergeboorte? Wij willen de lezer niet vermoeien met nog meer overwegingen. De vraag is zo ernstig en ingrijpend. En de schaduw, die door verkeerde antwoorden op het wezen van God geworpen wordt, is erg donker. De gevolgen zijn zó verschrikkelijk, want mensen worden daardoor van zo’n ‘onrechtvaardige God’ weggedreven. Het is daarom van groot belang dit te onderzoeken: is de gebruikelijke uitleg van deze (en soortgelijke) teksten eigenlijk wel houdbaar? Na lange jaren van diepgaand onderzoek in heel de Schrift ben ik intens blij over de oplossing. Al deze teksten zijn zonder meer duidelijk en begrijpelijk. Wanneer? Als zij uitsluitend Israël aangaan in verband met het aan hen beloofde, aardse koninkrijk. Maar ze roepen eindeloze, niet op te lossen problemen op, wanneer wij ze op alle mensen en hun toekomstige bestemming toepassen. Als iemand mij kan bewijzen dat ik ongelijk heb, dan moet diegene dat doen. Als de strenge oordelen (of: gerichten) aan het einde van deze tijd, de tegenwoordige 10

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication