9

eon2, Gods plan om alles in allen te worden verhinderen, laat men dan als bewijs Zijn woord aanhalen. Bevat de bijbel inderdaad zo’n tegenstrijdigheid? Omdat dit Gods woord is, is dat toch onmogelijk! Wat mij betreft: ik geloof alles wat geschreven staat, maar wel alles op die plaats waar het hoort. En dus niet waar mensen, zonder het te begrijpen, iets hebben ingewrongen. En vervolgens wil men dat dan tegen de duidelijke leer van het totale woord van God uitspelen. Gods openbaring vóór de verschijning van Christus Het ‘oude testament’ (red: Tenach3) belooft op niet mis te verstane wijze het toekomstige koninkrijk van God op deze aarde. De Koning hiervan is de Messias; door Zijn heerschappij zal de aarde vol worden van de kennis van de HEER (Jahweh4) zoals water de bodem van de zee bedekt Dan.2:44; 7:14,27; Jes.11:9; Hab.2:14. Bij de verkondiging van Johannes de doper én van de Heer zelf gaat het altijd om dit koninkrijk. Om dat binnen te gaan, moet Israël wedergeboren (opnieuw verwekt) worden Matt.19:28; Luc.11:14. Alleen in dit verband kon Nicodemus hiervan op de hoogte zijn en daarover ‘s nachts met Jezus spreken. Wat tegenwoordig meestal wedergeboorte heet, is ondenkbaar zonder Christus’ dood, die toen nog door niemand begrepen kon worden. 2 Eon is vertaling van het Griekse aiōn; in de Schriften zijn 5 eonen te onderscheiden. De ‘tegenwoordige boze eeuw (eon)’ (Gal.1:4) loopt nog, en zal eindigen in grote verdrukking, naar Daniël 12:1,2 3 Tenach is de Joodse benaming: Torah (wet, onderwijzing), Neviiem (profeten) en Chetoeviem (geschriften). 4 Jahweh is JHWH en is vaak als HEERE of HERE vertaald. Dat is: word-zijnde-was, ofwel: Ik ben of Ik zal zijn. 11

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication