Geschiedschrijver Josephus 12 zegt ook iets over deze 16e Nisan. Het bewegen van de schoof, de eerste van de oogst, gebeurde op de 16e Nisan (een dag ná de 15e Nisan, de jaarlijkse sabbat). Samenvattend: • Veertien Nisan_het lam wordt geslacht in de middag, vóórdat de dag tegen de avond eindigt (dag 1 • Vijftien Nisan_het ‘feest’ van de ongezuurde (broden) begint; het is een jaarlijkse sabbat (dag 2). • Zestien Nisan_de eerste schoof van de gersteoogst wordt op de dag na de (jaar)sabbat aan God gepresenteerd door de priester. Onder andere via het bewegen van die schoof voor het aangezicht van Jahweh. Dit gebeurt op de derde dag en verwijst naar Hem, Christus, Die opstond op de derde dag bijv. Matt.20:19 Ook Petrus, bijvoorbeeld, getuigt ervan, dat Hij op de derde dag opstond 12 Hoewel menselijke getuigenissen nooit doorslaggevend zijn, getuigt de Romeins-Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus uit 37-100 n. Chr. (d.w.z. wel heel vroeg na Zijn opstanding, waardoor getuigenissen daaromtrent nog heel recent waren) in zijn Antiquities of the Jews (Boek 3, hoofdstuk 10, vers 5) dat de schoof bewegen, samen met het bijbehorende opstijgoffer van een lam en een bijbehorend graanoffer, op zestien Nisan plaatsvond, de 2de dag van het feest van de ongezuurde broden. Als dit bewegen wijst naar het presenteren van de Eersteling, de opgestane Christus, aan de Vader, is dát uiteraard ook op 16 Nisan. Maar zoals altijd is de Schrift zelf bepalend en niet wat mensen geschreven hebben. 19
18 Online Touch Home