7

R.I.P. Winkelcentrumpromotie. Het lijkt misschien een grap, maar het is de realiteit waar mijn collega’s en ik soms tegenaan lopen... Onlangs bezocht ik een schoenmaker. Het gesprek verliep als volgt: Ik: “Maar Jaap (ik gebruik even een andere naam), jij stoomt toch sportschoenen? Daarmee kun je oude schoenen toch weer zo goed als nieuw maken? En dat weten nog niet genoeg mensen, toch?” De schoenmaker knikt instemmend. Dat dure apparaat staat nu te vaak stil, nietwaar? “Stel dat je daar eens 50% korting op geeft en dat meeneemt in onze campagne gericht op die 500 nieuwe bewoners. Dan ben je in één klap veel bekender onder een doelgroep die zeker interesse heeft.” “Ja maar Frank, als ik dat aanbied, sta ik straks 100 paar schoenen te stomen. Daar heb ik echt geen zin in, man...” zei de winkelier, terwijl hij op een stoel voor zijn winkel zat. “ Het is de toekomst,, of eigenlijk al de realiteit ” Oké... Ik moet mezelf even herpakken. Soms is ons werk ondankbaar. Gelukkig is het vaak andersom. Neem bijvoorbeeld Bakkerij Neplenbroek, die op 10.000 flyers vermeldt dat ze brood verkopen voor € 1,-. Die redeneert goed. “Als ik met € 2000,- ervoor kan zorgen dat er 2000 mensen naar mijn winkel komen, dan heb ik het volgens mij goed gedaan.” Dat stemt mij dan weer vrolijk. Maar waar draait ons dagelijks werk eigenlijk om? Wij zijn toch niet verantwoordelijk voor de omzet van de winkeliers? Dat is hun eigen taak. Maarrrr... wij moeten ervoor zorgen dat het hele gebied goed op de kaart staat! Dat het vindbaar is, dat het kwaliteit uitstraalt en de gewenste doelgroep aanspreekt. We moeten de verbinding met het gebied leggen. De verbinding...? 7 Frank van der Steen Marketing specialist / Creatief director Sommige winkeliers zien niet in dat de tijden in rap tempo veranderen. Ik zie het als mijn taak om hen daarin mee te nemen. Winkelgebieden transformeren snel en worden steeds vaker ingericht als fullservicegebieden met meerdere doelen voor bezoekers, zoals sportscholen, kinderopvang, buurthuizen, tandartsen en gezondheidscentra. Het winkelcentrum wordt weer het hart van het hele gebied, en de winkelier wordt de verbindende factor. Dat is wat ons te wachten staat in de komende periode. Het is de nieuwe hype waar iedereen het over heeft. Als je wilt dat jouw gebied serieus genomen wordt, dan kun je niet langer aankomen met de ouderwetse marketingtrucjes. Nee, nee, we moeten met de tijd meegaan. We hebben het hier over datagedreven gebiedsmarketing. Het is de toekomst, of eigenlijk al de realiteit. Wij gaan er vol voor. We worden de druktemakers van de gebiedsmarketing. En niemand kan ons stoppen.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication