8

Partner aan het woord. Tessa Vosjan is strategisch adviseur sociale meerwaarde en branding winkelgebieden en werkt vanuit haar bedrijf Bureau Cosi. Eerder heeft zij al met FanWork samengewerkt voor projecten bij Winkelcentrum Boven ’t Y in Amsterdam Noord en Stadshart Woerden, twee klanten waar FanWork momenteel nog steeds voor werkt. In dit interview vragen we haar wat meer over onder andere haar werkzaamheden, de samenwerking met FanWork en bepaalde trends op het gebied van gebiedsmarketing. Economische vs. Sociale meerwaarde Tessa zit al bijna 25 jaar in de retailsector. Ze heeft haar werkervaring opgedaan bij een vastgoedeigenaar, een vereniging in de vastgoedsector, een brancheorganisator, een retailer, een consultancy en verschillende gemeentes. “Ik ben ooit bij DA begonnen en daar adviseerde ik ondernemers al over hoe ze hun winkel beter onder de aandacht konden brengen bij consumenten. En dan niet alleen qua communicatie, maar ik maakte bijvoorbeeld ook schappenplannen en een nieuwe winkelindeling. Elke keer dacht ik: dit moet ook met een gebied kunnen als het met een winkel kan. Toen ik bij DHV ging werken merkte ik dat alles heel economisch gedreven was, dus het ging altijd over hoe we mensen zoveel mogelijk geld konden laten uitgeven. Na DHV kwam ik bij NRW terecht, waar het verhaal eigenlijk hetzelfde was. Bij NRW zat ik in de task force consumentenbeleving. Consumentenbeleving is iets dat heel maakbaar is, al was het daar toch nog steeds heel economisch gedreven en ik vroeg me nog steeds af of het ‘m daar wel inzat. Toen ben ik met een groep meer gaan zitten op hoe mensen beleven en hoe je nou voor die binding met een gebied zorgt. Wat beweegt een consument om naar een bepaald gebied te gaan en hoe je dat kunt stimuleren is vaak de vraag waar ik mij mee bezighoud.” Alles moet kloppen “Wat ik in mijn huidige werk voornamelijk doe is samen met ondernemers, vastgoedpartijen, gemeentes, bewoners en andere maatschappelijke en culturele instanties kijken hoe we het centrum beter kunnen positioneren. En dat doe ik niet puur door te kijken naar de economische waarde en hoe je dat kan verbeteren in je positionering, maar ook de sociale waarde van het centrum. Om ervoor te zorgen dat bezoekers weer van het centrum gaan houden en het ook gaan omarmen, het als een plek zien waar ze graag komen. Dus niet alleen maar om te kopen, maar ook om te verblijven of elkaar te ontmoeten bijvoorbeeld. Tessa Vosjan. Bureau Cosi 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication