9

Zo wordt een centrum meer dan een koopmachine. Als je mensen meer biedt dan alleen een plek om geld te besteden, wordt de gunfactor van de bezoeker veel groter en worden ze ook loyaler aan het centrum. Wat ik probeer met de betrokken partijen is om hun betrokkenheid bij het gebied te verhogen en ze te laten nadenken over hoe ze een bepaalde doelgroep beter kunnen binden aan het gebied, zowel online als offline. Het belangrijkste is te weten wie je klant is en wat hun behoeften zijn. Het verhaal dat je wil vertellen moet realistisch en haalbaar zijn en passen bij je doelgroep en bij de identiteit van het gebied. Als je de identiteit en het verhaal kent, kun je gaan kijken naar methoden om het verhaal te gaan vertellen, in de vorm van evenementen bijvoorbeeld. “ De do’s en don’ts van gebiedsmarketing “Gebiedsmarketing is eigenlijk een ondergeschoven kindje”, aldus Tessa. “Het gebeurt nog te weinig. Qua gebiedsmarketing voor centrumgebieden valt er nog veel winst te behalen. Wat wel gebeurt is dat er veel meer aandacht en veel meer financiële middelen voor beschikbaar worden gesteld. Dat vind ik de belangrijkste trend, dat er steeds meer wordt ingezien hoe belangrijk het is om je gebied te optimaliseren. Daarnaast komt er op die manier ook meer balans in de economische en sociale waarde. Waar eerst de focus vrijwel altijd volledig op het economische lag, verschuift dit nu ook naar de sociale meerwaarde en dat is een fijne trend om te zien.” Wat er volgens Tessa niet mag ontbreken in goede gebiedsmarkteting? “Ken je klant; wie is je doelgroep? En dan niet kijken naar het inkomen. Kijk naar de sociale motivatie en niet naar het inkomen. Inkomen is hierin niet bepalend. Die fout wordt nog te vaak gemaakt.” Je moet een winkelcentrum eigenlijk zienals een warenhuis ” Je moet een winkelcentrum eigenlijk zien als een warenhuis. Alles moet kloppen. De hele customer journey moet kloppen en dat is niet iets dat je kunt verbloemen met een evenement of door er mooi over te schrijven op social media. Van belang is om alle partijen bewust te laten zijn van het feit dat als je je als merk goed neer wil zetten en als je wil dat mensen van je gaan houden, dat je verhaal overal hetzelfde moet uitstralen en dat het moet kloppen. 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication