LOS VAN HOKJESGEEST De focus op de bakwand, schreeuwerige posters aan de muur en broodjes serveren in een plastic patatbakje hebben weinig met de cafetaria van de toekomst te maken. Dat is de stellige overtuiging van Erik Houtenbos, eigenaar van Family Lisse. “Over tien jaar is de cafetaria een multi-horecabedrijf met een breed assortiment en meer service.” V 10 oor de één is Family Lisse een cafetaria, voor de ander een restaurant-brasserie en voor weer een ander is het een New York Pizza delivery. Zelf is ondernemer Erik Houtenbos het hokjesdenken al een tijdje voorbij. “Laten we nu eens vergeten wat waar hoort. De cafetaria moet de slag maken naar meer ambiance en een breder assortiment. ‘Wat wil de klant?’ Rondom die vraag moet de focus liggen.” Van klanten krijgt Houtenbos nogal eens terug dat ze zijn cafetaria the best ever vinden. “Ja, natuurlijk ben ik dan trots! Ik kijk erg kritisch naar mezelf en wat wij hier doen. Ik ben een doener. Even dat praatje maken of zelf iets uitserveren. Misschien ben ik zelfs wel een beetje te veel met mijn eigen winkeltje bezig en zou ik mij als ondernemer meer in de gemeenschap van Lisse moeten begeven. En mezelf profileren buiten de zaak, daar kan ik nog een slag in maken. Sinds we New York Pizza erbij hebben merk ik dat delivery echt een andere tak van sport is. Aan delivery moet je trekken. Daar moet je de deur voor uit, folderen, maar vooral zelf naar buiten treden.” Look en feel Deze manier van ondernemen en denken legt Houtenbos geen windeieren. “Family Lisse heeft de crisis heel goed kunnen verslaan. Onze omzetten konden wij de laatste jaren met gemiddeld 10% laten plussen. Dat is leuk, maar de meest interessante vraag is hoe dat is gelukt. Ik denk dat wij er vooral in geslaagd zijn om onze cafetaria breder te trekken. De cafetariabranche moet de slag maken naar meer ambiance en een breder assortiment. Family Lisse is nog altijd puur een fastfoodbedrijf, terwijl wij zelfs een bruidspaar heb mogen ontvangen dat hun huwelijksdiner bij ons
11 Online Touch Home