3

Trots op 20 jaar formulehuis Twintig jaar FHC Formulebeheer is een geweldig moment om trots achterom, maar vooral vastberaden vooruit te kijken. In de afgelopen decennia is de fastservice-branche getransformeerd en geprofessionaliseerd tot een volwaardige sector waarbinnen tienduizenden medewerkers werkzaam zijn en waar dagelijks zo’n half miljoen klanten worden verwelkomd. Indrukwekkende getallen, maar het ondernemen in onze branche verandert. De ondernemer van vandaag en morgen, heeft te maken met snel wijzigende omstandigheden, waardoor stilzitten geen optie meer is. Dan heb ik het niet alleen over de huidige economische situatie, de toegenomen wet- en regelgeving of de stugge kredietverstrekking van banken, maar juist over de veranderende consument en de toegenomen concurrentie vanuit andere branches. De consument van nu is steeds meer bewust met zijn voeding bezig. En ondanks het feit dat frites een 100% natuurproduct is vol goede vezels en energie en bovendien superlekker smaakt, wordt frites beschouwd als vet en slecht. De consument van nu is kritisch op de geboden kwaliteit tegen een eerlijke prijs en schroomt niet om de wereld via social media te laten weten, wat zijn ervaringen zijn met uw bedrijf. De andere uitdaging zit juist in het toegenomen aantal concurrerende verkooppunten. Supermarkten, tankstations en winkels storten zich op de markt waarin wij opereren. Ze bieden een breed assortiment en hanteren lange openingstijden. Deze twee feiten zorgen voor een afkalving van de omzet bij een groot aantal cafetariabedrijven, waardoor vele individuele ondernemers maar lastig de weg omhoog weten te vinden. Afgelopen jaren hebben wij geïnvesteerd om de cafetaria’s wel de handvatten te kunnen geven om met succes de toekomst tegemoet te zien. In dit magazine geven we een inkijk in verschillende aspecten van de cafetaria van morgen. Zo laten we zien welke kennis in ons bedrijf voorhanden is en wordt het belang van opleiden benadrukt. Ook wordt er ingegaan op onder andere het lunchmoment en de rol van brood binnen uw cafetaria. En verder gaat het uitgebreid over marketing en onlinebestellen, hetgeen aan de orde van de dag is. Er wordt een inkijkje gegeven in een croquettenfabriek en wordt het optimaal inrichten van een cafetaria beschreven. In deze uitgave komen veel ondernemers aan het woord. Zij kunnen het best vertellen over de successen en uitdagingen in hun bedrijf en hoe zij gezamenlijk met onze organisatie ondernemen. Zo krijgt u inzicht in het ondernemen met een sterk formulehuis dat juist de ruimte biedt om binnen het formulekader ook eigen identiteit te waarborgen. Kortom, een flink aantal onderwerpen die u zeker zullen boeien. Ik vertrouw erop dat u het magazine met net zoveel plezier zult lezen, als waarmee wij het hebben gemaakt, ter ere van ons 20 jarig jubileum. Ps. Als u eens wilt sparren over de toekomst van de branche of uw bedrijf; schroom dan niet om contact te zoeken! ralph@fhc-formulebeheer.nl of @RalphMarkwat 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication