MEER OMZET IN MOEILIJKE TIJDEN! Ontdek de cafetaria formule als marketingmachine De kracht van herhaling is bewezen, maar de consument wil ook verrast worden. Elke doelgroep heeft zijn specifieke karakter en vraagt om een eigen benadering. Tel daar lokale invloeden bij op, en je bezighouden met marketing krijgt al snel de aantrekkingskracht van een vijfkoppig monster. Het formulehuis biedt uitkomst en helpt ondernemers om de marketingmachine in beweging te zetten. S amen werken aan tevreden klanten is een van de motto’s van FHC Formulebeheer. Inzet van een op maat gemaakt marketingplan is daarbij leading. Michel Rietman, operationeel manager FHC Formulebeheer: “Een effectieve marketing begint met het in kaart brengen van de doelgroep. Daarmee zeg ik niets nieuws, maar een schematisch overzicht gebaseerd op de demografische feiten kan soms zeer verrassende uitkomsten geven. Wie is de doelgroep? Welke doelgroepen zijn er nog meer in het verzorgingsgebied? Wat hebben zij te besteden en waar willen zij dat doen? Het zijn voor de hand liggende vragen, maar voor ondernemers zijn ze niet altijd even makkelijk in te vullen. Waar een groot bedrijf verschillende afdelingen tot zijn beschikking heeft, moet de cafetariaondernemer maar al te vaak een alleskunner zijn. Het formulehuis neemt de rol van die verschillende afdelingen over en ontzorgt. Het uitdagende van marketing is dat het geen exacte wetenschap is. Met 125 franchiseondernemers beschikt FHC Formulebeheer over een grote hoeveelheid data. Op basis van verzamelde gegevens, succesberekeningen, analyses en ervaring kunnen wij een redelijke inschatting maken van wat een flop gaat worden of wat kans van slagen heeft.” Succesacties “Bij de opening van een bedrijf stelt FHC Formulebeheer een scherp vestigingsprofiel samen voor de ondernemer. Hier worden de acties en promoties op aangesloten. Sterke verkoopacties trekken veel klanten. Wanneer blijkt dat er in het verzorgingsgebied veel mensen zijn die thuis hun frites en snacks bakken, dan verleiden we die doelgroep met de inzet van hele scherpe afhaalacties. Terwijl veel ondernemers de neiging hebben om steeds iets nieuws te verzinnen, hanteert FHC Formulebeheer met haar formules Foodmaster en Family de kracht van herhaling. De Family Deal, bestaande uit een zak frites en vier snacks, is al jaren een succesvolle actie. Als we die eruit halen wordt de ondernemer overstelpt met de vraag waar die mooie deal gebleven is. De kracht van herhaling kun je inzetten om naar een gewenst effect toe te werken. Zoals thuisbakkers naar je winkel halen of het realiseren van meer omzet uit een bepaalde productgroep. De consument wil ook verrast en geprikkeld worden, dus succesacties zoals de Family Deal moeten in balans zijn met nieuwe acties. Succesvol inspelen op de juiste balans lukt alleen als de ondernemer zijn omgeving en doelgroep goed kent. Dat is tevens een valkuil. Communiceer niet alleen met de vertrouwde doelgroep. Je wilt ook nieuwe doelgroepen blijven aantrekken. Bij marketing hoort ook de joint promotion. Succes maakt succes en succes maak je niet alleen. Denk aan de combinatiedeal met andere sterke merken, een attractiepark of lokale ondernemers. Als je professioneel materiaal hebt, wil een andere ondernemer graag met je samenwerken. Ook dit is een kans om nieuwe doelgroepen aan te boren.” * Food master *Dat is lekker meegenomen Actie geldig in cafetaria en eethuis. Actie geldig op gehele assortiment, exclusief tabak en alcoholische dranken. Actie alleen geldig op vertoon van je GAMMA kluscard. Actie niet geldig in combinatie met andere acties De actie mag niet omgezet worden in contanten. Aan deze actie worden geen rechten ontleend. Actie is geldig tot en met 31 december 2013. 41 VERDIEND! JE HEBT ’T KLUSSERS VOORDEEL BIJ FOODMASTER
42 Online Touch Home