Kansen voor de cafetaria volgens Michel Rietman Kom je zaak uit! Bezoek aan de cafetaria is erg gedreven door routine. Met name door de opkomst van talloze alternatieven die inspelen op ‘snelheid, gemak en goedkoop’, (de kernwaarden van de gemiddelde cafetaria) ontstaat er een toenemende spanning op de vertrouwde klantenkring van de cafetaria. De cafetariaondernemer zal meer zichtbaar moeten zijn als lokale ondernemer, en zich meer richting de doelgroep moeten manifesteren. Ook de noodzaak van online aanwezigheid neemt een toevlucht. Merendeel van de formule cafetaria’s hebben een eigen bestel app en zijn aanwezig op sites als Thuisbezorgd of Justeat. Vertel over wat je biedt! Gezondheid is een belangrijk criterium waarom de cafetaria wordt vermeden. Om gasten aan te trekken die een gezonder aanbod verlangen kun je het productaanbod en bereidingsmethoden aanpassen en helder het productaanbod communiceren. Veelal heeft de cafetaria genoeg te bieden aan de gast die ook gezond wil blijven eten, maar wordt dit door ondernemers te weinig uitgedragen. Verruim je openingstijden De concurrentie op de avondmaaltijd zal blijvend toenemen. Het is slim om je hiertegen te wapenen. Denk hierbij aan minder afhankelijkheid van piekuren. Zoek naar verbreding in het aantal eeten drinkmomenten. Een lekkere kop koffie met een goed belegd broodje in een sfeervol interieur kan al veel bijdragen. Bij de formules Foodmaster en Family groeit de omzet tijdens het lunchmoment door de introductie van goede broodconcepten. Sfeervolle zitgelegenheid Een andere grote kans is het stimuleren van de verblijfsduur. Dit biedt immers de mogelijkheid om de besteding te laten groeien en loyaliteit te ontwikkelen. Verplaats jezelf in de positie van jonge gezinnen en zoek naar optimalisaties waardoor het voor deze groep aantrekkelijker wordt om de maaltijd niet mee naar huis te nemen, maar binnen de muren van de cafetaria te nuttigen. Bij de formule Family is de pay off niet voor niets ‘daar blijf je eten!’ Vergeet de senioren niet ‘De senior’ is een snel groeiende groep die met name overdag op zoek is naar een sociale functie in de eigen wijk. Onderken deze groep als een strategische groep via het gebakje bij de koffie of het uitje met de kleinkinderen. Ieder bezoek een feestje! Onderaan de streep, maar van niet te onderschatten belang: De cafetariagast is zeer nadrukkelijk op zoek naar meer gastvrijheid en sfeer! Ieder bezoek dient een feestje te zijn en een reden om terug te komen! Investeer in personeel die deze boodschap begrijpt en kan uitdragen en realiseer een ongedwongen sfeer in je cafetaria. 42 De scheurtas “Onderzoek en het gedetailleerd in kaart brengen van het verzorgingsgebied is de basis van het optimaal benutten van het marketingbudget. Daarbij komt het niet per definitie aan op het verhogen van het marketingbudget. Sommige ondernemers verhogen het budget wel omdat ze zich bewust worden van het belang en het effect ervaren. Bottom line is: genereer een hogere opbrengst voor elke euro die je erin stopt! Vaak zien we dat de verkeerde communicatiekanalen gekozen worden. Het heeft geen zin om jongeren aan te spreken via de plaatselijk krant, terwijl het voor de groeiende groep 55+, de grootste groep cafetariabezoekers, wel een goede manier is. Als formulehuis denk je na over slim communiceren via de juiste kanalen per doelgroep. Een noviteit zijn onze draagtassen. Deze gaan we optimaal benutten door ze te bedrukken met kortingsbonnen. Na de maaltijd kan de consument thuis uit de tas een kortingsbon scheuren voor de volgende keer. Bestaande klanten worden zo heel direct geprikkeld om terug te komen. De ‘scheurtas’ is landelijk uitgerold en draagt bij aan herkenbaarheid. En herkenbaarheid draagt weer bij aan consumentenvertrouwen.” De vrijheid van lokaal ondernemen “Het verschil tussen de cafetaria en een fastfoodketen is dat de consument de ondernemer kent. Wij vinden het belangrijk dat ondernemers hun eigen identiteit bewaken. Zij serveren de kwaliteit van een vertrouwde cafetariaketen maar behouden de vrijheid om hun eigen acties in te vullen. * *Dat is lekker meegenomen www.foodmaster.nl KORTING! SNACK JE NAAR Foodmaster Spaarpas
43 Online Touch Home