44

FOODMASTER KING LAO, Hollandse cafetaria met Chinese gastvrijheid in Aalsmeer eel jonge Chinese horecaondernemers kiezen voor de cafetaria als werkterrein. “Aansluiten bij een formule helpt om je sterker te positioneren”, zegt Shi Chiao Lao. Shi is bedrijfscoach binnen FHC Formulebeheer en eigenaar van Foodmaster King Lao in Aalsmeer. “Met name marketing is een discipline die veel Chinese cafetariaondernemers nog onvoldoende beheersen.” Shi zit al 30 jaar in de Nederlandse cafetariabranche. Hij leest alle vakbladen en bezoekt frequent een vakbeurs. “Het is dé manier om je bedrijf alle kansen te geven. Stilstand is immers achteruitgang”, zegt de bevlogen ondernemer. Shi begon zijn loopbaan V 44 als medewerker in een cafetaria, werd de eigenaar en werkte enkele jaren als horeca-adviseur. Met al deze ervaring op zak werd hij bedrijfscoach bij FHC Formulebeheer. Sinds kort heeft hij ook weer een eigen cafetaria. Shi: “Het eigen bedrijf heb ik nodig vanwege de directe toetsing aan de praktijk. Dat maakt mij een betere coach. Ik wil niet alleen onderweg zijn en mijn collega’s spreken, maar ook, net als zij, zelf op de werkvloer staan. Actuele praktijkervaring maakt mijn werk als coach waardevoller. Ik hoor nog veel te vaak: ‘Ik kan bakken, dus ik kan open’. Het ondernemen wordt daarmee onderschat. De cafetaria is zoveel meer dan een frituur. Je moet een kwaliteitstandaard ontwikkelen, je aanpassen aan de Nederlandse cultuur en daarnaast spelen vers en gezondheid een steeds grotere rol in de cafetaria. De gast wil er zijn bekende producten kunnen bestellen, maar ook verrast worden in aanbod, entourage en gastvrijheid. Deze zaken komen niet uit de frituurmand, maar komen voort uit de ondernemer en een goede marketing strategie. Bij zowel de start als bij de doorontwikkeling heb je zakelijke begeleiding nodig. FHC Formulebeheer geeft deze volop. Zelf acties samenstellen is heel tijdrovend, maak dus gebruik van de know-how van een organisatie. Je hoort ergens bij en dat heeft voordelen. Je toont een bekende cafetariaketen.”

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication