HOLLANDS VLEES MET EEN KROKANTJE VAN TROTS Royaan, fabrikant van de Van Dobben en Kwekkeboom kroketten maakt sinds 2012 nieuwe stappen die leiden naar een nog hogere kwaliteit. “Dit doen we op basis van een paar heldere uitgangspunten”, zegt Bart Bakker, directeur van Royaan: “Groei mag niet ten koste gaan van kwaliteit, grondstoffen moeten traceerbaar zijn, partners betrouwbaar en laten we ook kijken hoe wij lokale ondernemers kunnen helpen in hun groei. ” Het oer-Hollandse huis Royaan staat daarmee voor ambachtelijke en eerlijke verwen snacks van merken om trots op te zijn! Royaan heeft vijf fabrieken met onder meer vestigingen in Oostzaan en Alkmaar. Er werken in totaal 300 werknemers. De snackfabrikant heeft een omzet van 70 miljoen euro en levert aan 15.000 afnemers. “Daar zit nog groei in, maar niet ten koste van de kwaliteit van onze producten”, stelt Bart Bakker. 52 Hoe belangrijk is de cafetaria voor Royaan? “Die is uiteraard heel belangrijk. Het is van oudsher het afzetkanaal waar wij de meest sterke band mee hebben. Ook gebaseerd op afzetcijfers is de cafetariabranche by far onze grootste afnemer. Als je ons typeert dan is Royaan een sterke-merken-fabrikant die zich richt op de foodservice en in mindere mate op de retail. Wij voeren, inclusief ondernemersmerken, tien labels. Onze meest bekende consumentenmerken zijn Van Dobben en Kwekkeboom. Niet voor niets, want deze twee merken staan aan de bakermat van de snackindustrie in Nederland. Hoe sterk die geschiedenis is merk je nog altijd aan de consument die in de cafetaria spontaan om juist deze twee merken vraagt. Daarmee is de cafetaria belangrijk voor Royaan, maar zijn het ook de uitgelezen merken waar de cafetariahouder omzet mee kan realiseren.” Op welke wijze gaat Royaan om met de cafetaria? “Het zijn lastige tijden voor cafetariahouders en wij willen graag kijken hoe wij als leverancier een bijdrage kunnen leveren aan de groei binnen de cafetariabranche. Onze aandacht gaat de laatste tijd meer uit naar de vraag ‘hoe kunnen wij ondernemers helpen om meer te verkopen’ dan dat het draait om de vraag ‘hoe kunnen wij zelf zoveel mogelijk aan ondernemers verkopen’. Dat is een wezenlijk verschil in beleid. Het helpt om bekende merken, waar de
53 Online Touch Home