56

AFHALEN EN BEZORGEN ‘Online bestellen heeft de toekomst’ Gemak en snelheid zijn doorslaggevende argumenten waarop consumenten hun aankoop baseren. Om zich de kaas niet van het brood te laten eten moet de cafetariasector nog beter aansluiten op de wensen van de gemaksconsument. Online bestellen, betalen (om daarna snel af te halen) en bezorgen hebben de toekomst. E r wordt vaak gedacht dat bij bezorging frites en snacks onderweg aan kwaliteit verliezen. “Die angst is ongegrond”, zegt Patrick Brans, operationeel manager bij New York Pizza. “FHC ondernemers die de New York Pizza formule aan hun winkel hebben toegevoegd zien ook een omzettoename aan de cafetaria kant. Bij bezorging binnen ‘the golden mile’ geeft dit nauwelijks kwaliteitsverlies op het cafetariaproduct. Verkoop van pizza en met name delivery is wel een andere dynamiek. Cafetariaondernemers zijn gewend te werken met personeel dat op de werkvloer aanwezig is. Koeriers zijn onderweg. Dat is een vorm van werken waar je aan moet wennen. Ook vraagt delivery om meer personeel, extra promotie en een goede online bereikbaarheid.” Eens met Jan Paling in gesprek over afhalen en bezorgen? Je kunt hem vinden in zijn Foodmaster, Poldermeesterplein 14 te Aalsmeer Online bestellen is meer bestellen Meer dan 75% van de consumenten bestelt soms of regelmatig online. De cafetaria loopt niet voorop om deze consumenten te verwelkomen. Een gemiste kans. Klanten geven aan niet meer te willen wachten in de zaak, en ondernemers hebben nauwelijks tijd om in de spits de telefoon aan te nemen. Next to Food, ontwikkelaars van gebruiksvriendelijke kassasystemen, besloot een aantal jaar geleden te zoeken naar online mogelijkheden voor de horeca- en cafetariasector. Het antwoord kwam in e-food, een online (mobiele) webshop voor de fastservice die individueel, onder de eigen naam en huisstijl, kan worden ingericht. Sinds 2013 is e-food uitgebreid met een bestel app. Orders worden weergegeven op het bestaande kassasysteem, via e-mail of komen uit een printer rollen. “Cafetaria’s die gebruikmaken van e-food, profiteren van hogere omzetten en een lagere werkdruk”, weet Leon Besselink, directeur van Next to Food. “In 2012 werden er via e-food 12.000 maaltijden besteld, een jaar later ging het al om 20.000 bestellingen. Voor 2014 wordt een ruime verdubbeling verwacht. Zo’n 45.000 fastservice maaltijden zullen online besteld worden. 56

57 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication