VAN PASSIE NAAR RENDEMENT D agmar Martens en haar broer Halvar zijn bevlogen ondernemers. Samen met hun ouders runnen ze de Zaandamse cafetaria Family ’t Ankertje. Sinds februari 2014 doen ze dat in een nieuw pand en inmiddels wordt daar flink doorgepakt. ’t Ankertje werd Family Zaandam en maakt stappen om uit te groeien van afhaalwinkel tot een cafetaria-lunchroom waarmee ook de zakelijke markt kan worden aangeboord. Dagmar: “Mijn ouders runden in de oude situatie een familiebedrijf met veel gezelligheid. Dat was ook een valkuil. Toen we ons realiseerden dat we hard afstevenden op ons faillissement was dat de druppel. We besloten om het roer om te gooien en alles in het werk te stellen om een succes te maken van ons bedrijf.” En toen kwamen jullie uit bij FHC Formulebeheer? “Een zakelijke relatie maakte ons duidelijk dat er met onze passie en werkhouding weinig mis was, maar dat wij zakelijk inzicht misten. Hij vertelde over zijn positieve ervaringen met FHC Formulebeer en wist zeker dat zij ons konden helpen en begeleiden. Met name hun expertise op het gebied van professionalisering en het zakelijk runnen van een zaak zijn voor ons van grote meerwaarde gebleken.” 62 Passie lijkt het toverwoord binnen het huidige ondernemen. Toch is passie voor het product en liefde voor het vak geen garantie tot succes. Hoe haal je (meer) rendement uit passie? Hoe gaat dat proces van begeleiding in zijn werk? “Tijdens ons eerste gesprek met Ralph Markwat kregen we direct huiswerk. Hierdoor kregen we meer inzicht over waar we zakelijke stonden, maar ook hoe we persoonlijk in dit vak staan. Hoog op onze agenda stond kostenbesparing. We realiseerden een goede omzet, maar maakten geen winst omdat er geen inzicht was in de kosten en uitgaven. We zijn een lange termijn verhouding en een continu proces van professionalisering aangegaan en zijn nog steeds bezig om alles in kaart te brengen. Maar op ons nummer één vraagstuk: omzet-kosten-rendement, hebben we al veel beter zicht én grip.” Echt van passie naar rendement toewerken dus? “De nieuwe locatie vereist een nieuwe aanpak op heel veel terrein. Denk aan openingstijden, werkwijze, inkoop en personeelsbeleid. Op al deze punten voeren we evaluaties uit en maken ze passend bij de nieuwe situatie en doelstellingen. Halvar en ik hebben een grotere winkel en meer kosten dan mijn ouders. Onze bedrijfscoach helpt ons enorm door mee te denken over acties waardoor we nieuwe klanten en zelfs een nieuwe doelgroep hebben kunnen aantrekken. Elke week gaat het beter en dat is zo fijn om te zien! Onze werkhouding is sterk veranderd. Het is pittiger geworden, maar we zien dat het werkt.” En de passie groeit mee? “Absoluut! Ons harde werken werpt langzaam maar zeker zijn vruchten af. We zien vooruitgang en daarmee groeit ons enthousiasme. Die neem je mee de zaak in en daarmee kun je weer nieuwe stappen zetten.” Dagmar’s do’s om rendement te halen uit passie • Vraag om hulp. Mensen van buitenaf kijken anders naar het bedrijf en kunnen nuttig advies geven. • Sta open voor verandering. Zonder verandering geen groei! • Wees om trots te worden op je bedrijf niet te trots om kritisch te kijken naar je werkwijze.
63 Online Touch Home