DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN BEROEPSTROTS, VAKKENNIS EN VAKMANSCHAP! Frans van Rooij, initiatiefnemer van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) Volgens sommigen is de steeds groter wordende druk op de omzet van cafetaria’s te wijten aan de supermarkten. Dit is iets te gemakkelijk geconcludeerd. Zo is het ook niet alleen te wijten aan de keuzes die snackfabrikanten maken om hun mooie producten via het supermarktkanaal te gaan verkopen. Het is een combinatie van meerdere factoren. Als vakvereniging willen we het tij keren door hierover met elkaar in gesprek te gaan. Samen kunnen we ervoor zorgen dat de consument de toegevoegde waarde van de professionele frituurder weer gaat zien; de toegevoegde waarde van beroepstrots, vakkennis en vakmanschap. Voor het succes van je bedrijf ben je als ondernemer natuurlijk zelf verantwoordelijk. Maar op sommige zaken heb je als individuele ondernemer of als formulehuis nauwelijks invloed. ProFri is ervan overtuigd dat de neergang vooral te wijten is aan het imago aspect van onze producten en het dogmatiseren ervan door de overheid en media. Alleen een branchebrede aanpak kan hierin verandering brengen. Samen werken aan een beter imago Feiten en fabels worden door elkaar gehaald. Gefrituurde producten worden geheel onterecht geassocieerd met vet en ongezond voedsel. Frituurbedrijven zouden zelfs in de omgeving van scholen moeten verdwijnen. Frituren van voedsel is volgens verschillende organisaties een ongezonde bereidingsmethode wat je beter niet te vaak moet doen. Iedere professional zou zich hierover boos moeten maken en lid moeten zijn van de vakvereniging. Want alleen samen zijn we in staat om verandering te brengen in deze onterechte negatieve beeldvorming. Geen eenvoudige doel stelling! Maar niets doen is geen optie. Aan fabrikanten en leveranciers vragen we om onze initiatieven financieel te ondersteunen. Het is tenslotte ook in hun belang dat we werken aan een beter imago. Hoe meer leden en partners, hoe krachtiger we van ons kunnen laten horen, zodat de consument zich ervan bewust wordt dat je gewoon mag genieten van friet, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen. ProFri staat voor vakkennis en vakmanschap, en het zichtbaar maken ervan bij de consument. Onze activiteiten zijn gericht op deze doelstelling. Zo zijn we o.a. de initiatiefnemer van de Nationale Week van de Friet en de oprichting van het Nederlands Frituurcentrum. Ook treffen we de voorbereidingen voor de introductie van een keurmerk, waarmee we als professionele frituurder de consument laten zien dat we hen kwaliteitsproducten bieden die ook nog eens hartstikke lekker zijn; met beroepstrots, vakkennis en vakmanschap bereid. 9
10 Online Touch Home