16

DE CAFETARIA GAST IN BEELD DE CAFETARIA KENT VEEL VERSCHILLENDE DOELGROEPEN EN IEDERE DOELGROEP HEEFT ZIJN EIGEN KENMERKEN EN MANIER VAN BENADEREN. OM SUCCESVOL TE ZIJN IS HET BELANGRIJK OM DE JUISTE DOELGROEPEN AAN TE SPREKEN, OP HET JUISTE MOMENT EN OP DE JUISTE MANIER. IN DIT ARTIKEL WORDEN DOOR CHANTAL VAN DER MEER, MARKETEER BIJ FHC-FORMULEBEHEER, DE BELANGRIJKSTE DOELGROEPEN TOEGELICHT MET TIPS OVER DE BENADERING VAN DEZE DOELGROEPEN. HET GAAT DAARBIJ OM PERSONEN TUSSEN DE 25 EN 35 JAAR ZONDER KINDEREN, OUDERS MET KINDEREN JONGER DAN 12 JAAR, MIDDELBAREN TUSSEN 36 EN 54 JAAR EN DE 55-PLUSSERS. PERSONEN TUSSEN DE 25 EN 35 JAAR Joyce, 28 jaar woont samen met Patrick, 34 jaar, allebei hebben zij een drukke fulltime baan. OUDERS VAN EEN GEZIN MET KINDEREN <12 JAAR Robyn 32 jaar en Bart 33 jaar Robyn werkt 4 dagen en Bart 5 dagen. Ze hebben twee kinderen, Beau (6) en Finn (4). In het weekend gaan Joyce en Patrick graag uit eten. Lekker uitgebreid tafelen met vrienden. Doordeweeks willen zij echter een snelle, maar gezonde maaltijd. Hiervoor zijn er veel alternatieven zoals de bezorgservice van diverse supermarktketens of initiatieven als Hellofresh. Maar voor beiden moet je zelf eerst nog in de keuken staan. Dan zijn er nog de bezorgservices en afhaalmogelijkheden van de verschillende restaurants. Maar deze bieden vaak geen of beperkte gezonde alternatieven. Voor de cafetaria zijn er mogelijkheden om in dit gat te springen door doordeweeks gezonde maaltijden aan te bieden. Denk hierbij aan maaltijdsalades, soepen of pangerechten. Kies er bijvoorbeeld voor om deze maaltijden van maandag t/m donderdag aan te bieden. Zo activeer je het maaltijdmoment op die dagen. Voor deze doelgroep is gemak het meest belangrijk daarna volgen gezonde voeding en beleving. Zij maken steeds minder gebruik van de traditionele media zoals folders en advertenties. Om hen te bereiken moet naar meer innovatieve, vaak online middelen gekeken worden. Denk hierbij aan online/Facebook advertenties. Eenmaal klant kan deze doelgroep door middel van een app, Facebook of een digitale nieuwsbrief op de hoogte gehouden worden van acties of nieuwe maaltijden. Bart en Robyn hebben net als andere ouders van tegenwoordig veel ballen in de lucht te houden. Er wordt veel van hen verwacht op werk, ze hebben de zorg voor hun opgroeiende kinderen en een druk sociaal leven. In het weekend gaan Robyn en Bart geregeld op pad met de kinderen en vinden ze het leuk om aansluitend ergens met elkaar een hapje te eten. Hierbij is het belangrijk dat de kinderen lekker kunnen eten en zich kunnen vermaken. Robyn en Bart willen graag verrast worden met lekker en kwalitatief goed eten. In verband met de kinderen kiezen zij niet voor uitgebreid tafelen, maar willen maximaal een uur blijven. Voor deze doelgroep zijn de kinderen het belangrijkst. Door het verblijf voor hen zo aantrekkelijk mogelijk te maken zijn ouders eerder geneigd om naar de cafetaria te komen. Bij de selectie van een restaurant beslist de moeder. Dit is een belangrijk gegeven voor de invulling van een marketingactie. Vrouwen hechten meer waarde aan beleving en gezonde alternatieven. Deze doelgroep is het beste te bereiken met een combinatie van traditionele en nieuwe media ook wel een ‘crossmediale aanpak’ genoemd. Een voorbeeld hiervan is het verspreiden van een folder in combinatie met online advertising en een Facebook actie. Eenmaal binnen is het belangrijk dat er aandacht is voor de uitstraling van de winkel, de service en de kwaliteit van de producten. Kortom, de totale beleving voor zowel de ouders als de kinderen moet kloppen.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication