HEEFT DE TRADITIONELE CAFETARIA nog wel bestaansrecht? TRENDS & ONTWIKKELING “DE CAFETARIA KENT NOG ALTIJD EEN VASTE KERN LOYALE CONSUMENTEN. OM DIE TE HOUDEN ZULLEN ONDERNEMERS MEER MOETEN DOEN DAN FRIET AFBAKKEN EN WACHTEN TOT DE CONSUMENT KOMT”, STELT RIEN DE KONING, ZELFSTANDIG FOODSERVICE CONSULTANT. KIJKEN DOOR DE OGEN VAN DE KLANT IS AL TIEN JAAR LANG HET UITGANGSPUNT VAN ZIJN WERK. AAN DE HAND VAN VIER B’S HAAKT HIJ IN OP TRENDS EN ONTWIKKELINGEN BINNEN DE CAFETARIA. Benaderen van de doelgroep “Rond de 40% van de Nederlanders maakt wekelijks gebruik van de cafetaria.” Het gaat om een relatief vaste, loyale en traditionele doelgroep die een soort routine in hun eetpatroon heeft om eens per week naar de cafetaria in hun woonwijk te gaan. In 60% van de bezoeken gaat het om de consumptie voor thuis. De bezoeker kiest de cafetaria als alternatief voor de makkelijke thuismaaltijd. Ook de keus is erg traditioneel: de gezinszak friet en een snack. De doelgroep van de cafetaria zit aan de onderzijde van de foodmarkt, bij de consument voor wie elke cent telt en waar het volume en gemak bepalend zijn. Blurring “Blurring vervaagt gewoontes, de sectoren retail en food lopen steeds meer door elkaar. Van ondernemers hoor ik vaak het geluid over de vertrekkende consument. Het valt niet te ontkennen dat voor het avondetenmoment de cafetaria absoluut hinder heeft van bluring. Het totaalaanbod ‘snel en goedkoop’ is nogal breed. Naast een groot aantal andere aanbieders van fastservice in diversiteit spelen supermarkten in op de gemaksconsument met makkelijke maaltijden en ruimere openingstijden. 1x gezinszak frites 2x frikandel 1x kroket 1x kaassoufflé RIEN DE KONING riendekoning@foodservicemarktonderzoek.nl 6
7 Online Touch Home