“MAAR LATEN WE NIET VERGETEN DAT DE CAFETARIA OOK VEEL HEEFT OM TROTS OP TE ZIJN. DE BRANCHE HEEFT EEN ZEER TEVREDEN VAST KOPERSPUBLIEK WAT VAAK EEN GOEDE BAND HEEFT MET DE ONDERNEMER. DIE HOEFT ZICH ECHT NERGENS VOOR TE SCHAMEN. DAARNAAST BAKT EN SERVEERT DE CAFETARIA EEN ZEER HOLLANDS PRODUCT EN DAT IS ZEKER IETS OM (VERDER) UIT TE DRAGEN EN TROTS OP TE ZIJN.” De route naar snel, goedkoop en makkelijk wordt de consument steeds makkelijker gemaakt. Door lange openingstijden van supermarkten, door bezorgdiensten of omdat het makkelijk is om onderweg te eten of de maaltijd op te halen. De tankstations nemen inmiddels tien procent van de totale buitenshuisbestedingen aan eten en drinken voor haar rekening. Het gaat de consument heel erg duidelijk om het gemak. Maar dezelfde consument heeft ook te maken met een stuk routine. Er is nog altijd die groep van 40% die wekelijks naar de cafetaria in de eigen woonwijk gaat. Vaak met een briefje in de hand met daarop de bestelling die nauwelijks afwijkt van die van de week ervoor. Het traditionele product van de cafetaria is lastig over te brengen. Het échte frituurproduct is de kracht van de cafetaria. De cafetariaondernemer zit in een positie waarin hij voorheen vrij makkelijk een goede boterham kon verdienen. Inmiddels zal de ondernemer meer moeten doen dan friet afbakken en wachten tot de consument komt. De trend in het grote grijze gebied van fastservice is dat ondernemers er vaker voor kiezen om uit te blinken in één product(groep) en vervolgens kiezen voor ambachtelijkheid. Dat zou de cafetaria kunnen helpen om een duidelijk gezicht te krijgen richting de consument. De cafetaria neigt te bewegen naar het grijze middengebied van veel aanbieden om te kunnen concurreren tegen het grote pallet van aanbieders om hem heen. Dat werkt in de hand dat aanbieders steeds meer op elkaar gaan lijken.” Bezorgen of afhalen? “De trend is steeds meer gericht op bezorgen. Dit wordt gemakkelijk gemaakt met apps als JustEat en Thuisbezorgd. Over 5 jaar is het eten en drinken online bestellen vertienvoudigd van nu 2% naar 20% in 2020. Daarbij geldt dat wat dichtbij de klant ligt en herkenbaar is, boven anoniem en groot gaat, maar ook de opkomst van Thuisafgehaald.nl. Thuisbezorgd en Justeat neemt sterk toe. Binnen de cafetaria heerst het idee dat het kostentechnisch en kwalitatief niet te doen is om het cafetariaproduct bij de mensen thuis te krijgen. De cafetariaondernemer komt uit op het punt dat hij moet gaan kiezen. De ondernemer kan zich gaan 7 OVER 5 JAAR IS HET ETEN EN DRINKEN ONLINE BESTELLEN VERTIENVOUDIGD VAN NU 2% NAAR 20% IN 2020.
8 Online Touch Home