8

onderscheiden door een goed product goed thuis bezorgd te krijgen óf het zo aantrekkelijk maken in zijn bedrijf dat de consument hetzelfde gemak ervaart in de cafetaria als thuis. Hoe doe je dat? Door te kiezen en niet door een allegaartje aan te bieden waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Dus als je voor goed frituren staat is bezorgen vanuit kwaliteit en kosten wellicht geen optie, maar kijk dan hoe je het de klant gemakkelijker kan maken, door wel online te kunnen bestellen en het zelf op te komen halen (the next best thing!). Beleving middels concept aanpak “We zijn zo gewend geraakt om producten voor te bewerken binnen 8 de keten om te komen tot een gunstig prijsniveau, dat we wel eens vergeten dat die consument ons komt bezoeken als gast. Wat mij telkens weer verbaast is die prominent aanwezige vitrine als opslag. Als gast kom ik zelden ergens binnen via de bijkeuken. In de cafetaria doen we dat wel. En dan laten we de mensen die een cafetaria bezoeken ook nog eens het liefst staan. Voor de klant is het hele bezoek verloren wachttijd, en probeert de ondernemer de klant zo snel mogelijk weer de deur uit te werken. Dat is een proces met veel knelpunten. We vergeten binnen de cafetariawereld nog wel eens dat andere partijen veel betere oplossingen hebben bedacht. Je kunt de vitrine ook gebruiken om alleen maar verse aardappelen in te leggen. Of de huisgemaakte kroket waarvan je zegt; ’deze is echt bijzonder’. Liever de snack van de week dan die overvloed aan keus in een bak die eigenlijk je opslag is. Zorg er ook voor dat de consument zich niet verloren voelt, maar even een rustmoment kan pakken. Die consument is op zoek naar een gevoel van gemak. Vanuit de klant bekeken heerst aan de counter van de cafetaria vaak te veel stress. Zowel ervoor als er achter. Dat is geen prettige ambiance op weg naar een eetmoment. En dan is er nog de groeiende groep Nederlanders die zich richting bewust eten en drinken begeeft. De cafetaria heeft hier geen aansluitend imago op. Dat betekent dat de traditionele cafetaria steeds dieper terugvalt op de rol van oudsher: friet en ZORG ER OOK VOOR DAT DE CONSUMENT ZICH NIET VERLOREN VOELT, MAAR EVEN EEN RUSTMOMENT KAN PAKKEN.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication