Nadat ondernemers Jessika en Edwin vijf jaar lang een cafetaria en restaurant in Oldemarkt runden, hebben zij in 2021 beiden verbouwd tot één Family vestiging. Op deze manier kunnen restaurant- en cafetariafunctie behouden blijven, maar is er meer overzicht. Maar wat houdt het in om onderdeel te worden van een Family formule? En wat zijn de ervaringen tot nu toe? HOE BEN JE IN DE HORECA- EN CAFETARIABRANCHE TERECHT GEKOMEN? Vanaf mijn 18e ben ik al werkzaam in de horeca en heb daarmee mijn sporen verdient in verschillende bedrijven. In een van die bedrijven heb ik mijn man leren kennen en eigenlijk was het altijd al onze wens om een eigen zaak te openen. In 2015 zijn we dit avontuur aangegaan. We hebben een pand in Oldemarkt kunnen huren waarin al een cafetaria en een restaurant gevestigd waren. We zagen toen al snel dat het restaurant behoorlijk achterliep en hebben daar een jaar lang veel energie en tijd in gestoken. Na dat jaar kwamen wij erachter dat er veel meer uit de cafetaria viel te halen en gingen we op zoek naar een formule om ons bij aan te sluiten. Nadat we met groothandel VHC Actifood in gesprek zijn gegaan zijn we uiteindelijk bij FHC terechtgekomen. Foodmaster was destijds een mooie keuze, maar we zagen al gauw dat er veel concurrentie is in onze omgeving. We vissen allemaal uit dezelfde vijver, vandaar dat we zijn overgestapt naar Family. Een eetgelegenheid, maar laagdrempelig. Zodoende hebben we tijdens corona de Foodmaster cafetaria en ons restaurant helemaal omgebouwd tot een Family eethuis. HOE COMBINEREN JULLIE DE CAFETARIA MET HET EETHUIS? Wij zitten heel goed met het toeristenseizoen, in de zomerperiode. Dan spreek je van 75% van de gasten die blijven zitten om te eten en 25% afhaal of bezorging. Buiten het toeristenseizoen is dat juist andersom en halen de meeste mensen af. Onze hardlopers zijn toch wel de Family burgers. Deze doen het bij zowel afhaal als blijven eten heel erg goed, maar daarnaast serveren we ook onze eigen spareribs en huisgemaakte lasagne die altijd goed in de markt liggen. En aangezien mijn man opgeleid is tot kok ligt de bereiding samen met een gedeelte van het team in zijn handen. Een koksachtergrond is overigens niet nodig bij een Family eethuis, dat maakt het juist laagdrempelig en gemakkelijk voor nieuwe medewerkers. Ik sta zelf meer aan de voorkant voor ontvangst en uitserveren. OP WELKE MANIER WORD JE ONDERSTEUND DOOR DE FORMULE? Vooral de marketing is niet helemaal mijn sterke punt en de ondersteuning die Family ons daarin geeft is gewoon sterk. Het ontzorgt ons. Daarbij word je soms getriggerd om bepaalde dingen even op te pakken. Sommige dingen vergeet je soms even en doordat je onderdeel bent van de formule blijf je daaraan herinnerd worden. Uiteraard doen we daarnaast ook mee met de landelijke verspreiding van de folders; dat loopt altijd heel goed. Wij zijn er heel blij mee! WAT DOET HET HEBBEN VAN EEN EETGEDEELTE VOOR JULLIE ONDERNEMING? Als mensen afhalen of laten bezorgen dan worden drankjes vaak achterwege gelaten, aangezien iedereen dat thuis heeft liggen. Je ziet dus dat wanneer mensen ook daadwerkelijk bij onze Family gaan zitten, dat er meer bijbesteld wordt. Onze omzet is sinds de verbouwing dan ook met minstens 10% gestegen ten opzichte van daarvoor. Deze omzetstijging was al langere tijd een grote wens van ons. De kosten die je maakt tijdens een verbouwing haal je er dus al snel weer uit. WAT ZOU JE WILLEN ZEGGEN TEGEN MENSEN DIE NADENKEN OVER EEN DERGELIJKE VERBOUWING? Planning is tijdens een verbouwing natuurlijk altijd een ding. Dat heeft ook te maken met het pand waar je in zit. Wij zitten in een pand van 1860, daar kom je gewoon heel veel tegen. Je moet de juist mensen op de juiste plek hebben. Toch vind ik dat Family en VHC Actifood ons daar heel erg in gesteund hebben. We hebben hele korte lijnen kunnen houden met de mensen waar we altijd mee samenwerken. Ook de gesprekken met de coach en de crowdfunding vanuit FHC zelf zorgen ervoor dat het heel erg soepel ging. WELKE UITDAGINGEN LIGGEN ER NOG IN HET VERSCHIET? Je zou geen ondernemer zijn als je nooit plannen hebt. Wij zouden wel heel graag nog verder willen groeien, maar ik denk dat op het moment de groeibelemmering bij ons echt ook te maken heeft met het ontbreken van goed en gekwalificeerd personeel. Wel denken wij dat de personeelsgroei weer aantrekt en dan zouden we heel graag een extra vestiging willen openen. Voor nu ligt echter nog de focus op dit zelfstandig kunnen draaien. 11 Interieur Family Oldemarkt Edwin & Jessika
12 Online Touch Home