16

CHEF-KOK RON BLAAUW OVER NIEUW SOFTIJS CONCEPT WAARBIJ KEUZE CENTRAAL STAAT Op Instagram spotte we Supersoft. Het blijkt het nieuwste concept van chef-kok Ron Blaauw. Waarom start deze topkok een softijsconcept? We vroegen het hem tijdens een interview in zijn Gastrobar in Laren. HOE BEN JE IN DE KEUKEN BELAND? Ik kom oorspronkelijk uit Hoorn. Na de mavo zag ik het niet zitten om door te gaan naar de havo. Ik had maar één doel voor ogen en dat was naar school gaan in Amsterdam. Ik heb verschillende scholen aangeschreven. Op de valreep werd ik toegelaten tot de koksopleiding in onze hoofdstad, maar heel eerlijk – als het een timmermansopleiding was dan had ik misschien wel timmerman geworden. Na mijn opleiding heb ik in de keuken van La Ciboulette in Zuidoostbeemster geleerd wat echt koken is. DIT JAAR HEB JE SUPERSOFT GEOPEND. HOE IS DIT TOT STAND GEKOMEN? We kregen het pand waarin Supersoft zit aangeboden en ik vond softijs hier goed passen. Ik vind dat je altijd goed moet kijken naar waar je onderscheidend in bent. Verderop zit al een schepijssalon die best bekend is in de omgeving. Het had voor ons dus geen zin om schepijs aan te bieden. 16 Bij de Fat Dog serveerden we al softijs. Vandaar die keuze. Daarbij staat hier tegenover acht maanden per jaar een poffertjeskraam. Kinderen van ouders die daar in de rij staan, zien de ijsjes en halen hun ouders over er ééntje te komen halen. Zo ging het bij ons thuis vroeger ook. Als we uit eten waren, kregen we nooit een dessert in het restaurant. Mijn vader nam ons na afloop altijd mee naar de Italiaanse ijssalon in Hoorn. Dan hadden we twee uitjes op één dag en het scheelde mijn vader natuurlijk ook weer wat geld. TOT EEN AANTAL JAAR GELEDEN HAD JE THE FAT DOG EN NU EEN SOFTIJS CONCEPT. WAT IS JE FASCINATIE MET FASTFOOD? Ik reis heel veel en tijdens een trip in Londen kwam ik Bubbledogs tegen. Hier waren hotdogs in combinatie met champagne verkrijgbaar. Een uniek concept! Later kregen we een kleine locatie toegewezen en zag ik kansen om daar een soortgelijk concept te openen. Het werd The Fat Dog met onze eigen bordeauxdog als gezicht.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication