DE KANSEN EN UITDAGINGEN In 2020, aan het begin van de Coronacrisis, startte ondernemer Robert Jan Steenhagen een Foodmaster Dark kitchen in Almelo. Inmiddels runt hij vanuit deze keuken ook Shoarma Papa en Pinky Pizza. We praten hierover met compagnon Jos Mecking. Welke uitdagingen is hij tegengekomen, maar bovenal welke kans zag en ziet hij voor Dark kitchens? JE BEGON HET DARK KITCHEN AVONTUUR MET FOODMASTER. HOE BEN JE TOT DEZE STAP GEKOMEN? Dat is eigenlijk tweeledig geweest. Mijn collega RobertJan is een keer met Ralph Markwat – directeur van FHCFormulebeheer - in gesprek gegaan. Dit was tijdens een Trendtour in New York, waarbij ondernemers van de Family en Foodmaster formule aanwezig waren, evenals fabrikanten. Daar was het Dark kitchen concept al verder en zijn onze ideeën uit voortgekomen. Aangezien de horeca dicht zat tijdens corona zagen wij de uitgelezen kans om de Dark kitchen daadwerkelijk te starten. INMIDDELS HEB JE DE KEUKEN UITGEBREID MET SHOARMA PAPA EN PINKY PIZZA, VANWAAR DEZE KEUZE? Je wil graag het assortiment wat completer maken. Dat was begonnen met pizza’s verkopen en we zagen in Almelo mogelijkheden om toch nog een formule daarnaast te starten. Er zitten een aantal grote ketens die zich met shoarma bezighouden, maar dat is allemaal redelijk hetzelfde. Een nieuw en rebels concept vonden wij mooier en beter. Het mocht allemaal wat hipper en frisser, dus wij hebben er een nieuw logo en concept aangehangen. 40 Alle systemen in de keuken en personeel hadden we al, het was dus een uitgelezen mogelijkheid om uit te breiden. WAT ZIJN DE GROOTSTE UITDAGINGEN DIE JE ONDERWEG BENT TEGENGEKOMEN? De zondag is de grootste besteldag bij ons in de buurt, aangezien mensen geen zin hebben om dan te koken. Het is soms een uitdaging om op piekmomenten de juiste merkuitstraling bij de klant aan de deur te krijgen. Een bezorger met een Shoarma Papa t-shirt kan klaarstaan om een Foodmaster bestelling uit te rijden, maar je wil ergens wel de merken gescheiden houden. Die opsplitsing zit soms een uitdaging in wanneer je 100 bestellingen in een uur krijgt. De kwaliteit van de een heeft een effect op de ander. Alle drie moet op niveau zijn. Als Shoarma Papa niet bevalt, heeft dat natuurlijk zijn weergave op Foodmaster en andersom. Een andere uitdaging is dat wanneer men wat meer bekend bij ons is, ze een bestelling willen met een pizza van Pinky Pizza, een shoarmaschotel van Shoarma Papa en een Sparerib van Foodmaster. In principe haalbaar, maar dan moeten wij wel even goed timen – vooral op drukke momenten.
41 Online Touch Home