66

ONDERNEMER MARCO AGEMA OVER DUURZAAMHEID BINNEN CAFETARIA Marco Agema (48) is opgegroeid in een horecafamilie en heeft jarenlang een eigen cafetaria gehad in Groningen. Door de geboorte van zijn dochter in 2006 kwam hij echter tot andere inzichten en is hij aan de slag gegaan met verduurzaming van zijn cafetaria. Wij spraken hem hierover. ANDERE MINDSET CREËREN Jarenlang is Marco eigenaar geweest van cafetaria Friet van Piet. In 2006 werd zijn dochter geboren en daardoor besefte hij dat hij wel heel weinig teruggaf aan de aarde. Het sentiment ging spelen en hij wilde iets betekenen voor de generaties na hem. Hij besefte dat hij als ondernemer de meeste impact kon maken door de juiste mindset over te brengen. 'in 2017 ben ik het adviesbureau Duurzaam Denken Doen gestart en niet veel later Snackbar van de Toekomst. Via deze weg ben ik mijn visie gaan delen met overige ondernemers en tegelijkertijd probeer ik mijn eigen ecologische voetdruk zo klein mogelijk te houden ‘, aldus Marco. DUURZAAMHEID OOK METEEN DUURDER? ‘Stel dat je besluit om het anders te gaan doen, dan begint dat met een visie’, vervolgt Marco. Je werkt vanuit een lange termijnplanning, je stopt dus ook niet gelijk bij een leverancier als 66 het om duurzaamheid gaat. Je gaat in gesprek met leveranciers om te kijken wat werkt en waar stappen gezet kunnen worden. De traceerbaarheid is hierin vooral van belang. Men wil weten waar het voedsel vandaan komt en zijn dan best bereid om wat meer te betalen voor producten waar kennis en vakmanschap bij komt kijken. Hij noemt als voorbeeld dat als we straks een suikertax moeten afdragen aan de overheid, dat ‘slechte’ producten dan ook duur worden. Alles stijgt in prijs, dus waarom niet meegaan met de nieuwe generatie. CONCRETE VERVOLGSTAPPEN Volgens Marco begint het met herkennen. 'Je moet het vooral durven om anders te denken. Je kunt bijvoorbeeld een kijkje bij iemand in de zaak nemen en zien hoe het er daaraan toe gaat en mensen opzoeken waar je een voorbeeld aan wil nemen. Een andere optie is contact zoeken met MVO Nederland, een broedplaats voor ondernemers die toekomstbestendig en milieubewust willen ondernemen.’ Ook geeft Marco het bedrijf Tata Steel als voorbeeld. Deze grote staalproducent en multinational moet nu verplicht allerlei handelingen verrichten met een enorm

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication