7

WANNEER WE EEN BLIK VOORUIT WERPEN DAN ZIEN WE EEN AANTAL BELANGRIJKE TRENDS EN ONTWIKKELINGEN IN DE FOODBRANCHE. DE ENE TREND IS GEMAKKELIJKER TE VOLGEN IN DEZE ONZEKERE TIJDEN DAN DE ANDER, MAAR ZE ZIJN ALLEMAAL DE MOEITE WAARD OM TE OVERDENKEN. WANT HIER LIGGEN DE BEHOEFTES VAN DE GAST. WELKE TRENDS ZIEN WE EN WAT VERWACHTEN WE IN DE TOEKOMST? We zien een aantal grote thema's: uitgebreide lunch, speciaal (alcoholvrij) bier, wereldsmaken, comfort food i.c.m. bezorging, vegetarisch eten en duurzaamheid UITGEBREID LUNCHEN We kennen het bijna allemaal wel uit Spanje. De heerlijk uitgebreide lunches, een kleine siësta en dan weer door met de dag. Ok, een siësta zien we in Nederland niet snel ontstaan maar meer aandacht voor lunch is er de afgelopen anderhalf jaar zeker gekomen. Met name het thuiswerken heeft ervoor gezorgd dat het bammetje kaas in de broodtrommel plaats heeft gemaakt voor andere producten. Thuis is er inmiddels meer ruimte om wat lekkers op tafel te zetten tijdens de lunch. En dat smaakt naar meer, want ook nu thuiswerken steeds minder de norm wordt zien we dat er meer aandacht is voor de lunch. Partijen als Thuisbezorgd.nl geven aan dit ook terug te zien in het bestelgedrag. Het bezorgen van de lunch biedt dus zeker kansen. SPECIAAL (ALCOHOLVRIJ) BIER We kennen het wel van de betere restaurants, een wijnsuggestie bij bepaalde gerechten. Steeds vaker zien we echter bieren op deze plek terugkomen. Niet zomaar een pilsje, maar lokaal gebrouwen, alcoholvrij en/ of speciaalbiertjes. Er zijn zelfs hele communities ontstaan die middels apps als Untappd bijhouden welke biertjes ze hebben gedronken en reviews met elkaar delen. Deze trend past goed bij andere ontwikkelingen die je ziet in de markt. Variatie en verrassende smaken doen het al jaren goed, zeker in combinatie met ambacht en een lokaal karakter. Bier leent zich daar erg goed voor. Het aantal brouwerijen is niet voor niets bijna verdubbeld sinds 2016. Maar liefst 85% van het bier dat in Nederland gedronken wordt, wordt ook in Nederland gebrouwen. 7 Opvallend is dat er ook een stijging zit in de afname alcoholvrij bier, met name in de horeca. Met de toenemende kwaliteit van 0.0 bieren verschijnen deze steeds vaker op de bierkaart of zelfs op de tap. WERELDSMAKEN Hoewel het de afgelopen tijd minder mogelijk was, reizen mensen steeds meer en verder voor werk en vakantie. Geen student die aan het werk gaat voor zij op reis is geweest. Ging je vroeger naar Frankrijk, Spanje of Duitsland op vakantie, tegenwoordig kiezen mensen steeds meer voor hotspots als Marrakech, Bali, Peru en Thailand. Exotische plekken met andere smaken en eetculturen. Deze ervaringen neemt men mee naar huis en zorgt voor een gevarieerder smaakpalet. Dit zie je niet alleen terug in de supermarkt, maar ook steeds meer cafetaria's experimenteren met internationale smaken. Bijvoorbeeld als frietspecial of burger. Maar waarom niet een pokébowl of lekkere curry op de kaart? COMFORT FOOD Door de enorme achtbaan van de afgelopen tijd grijpen veel mensen terug naar veilige en vertrouwde keuzes. Comfort food dus. Niet voor niets staan op de lijst van meest bestelde producten bij bezorging pizza en friet nog altijd bovenaan. Combineer je comfort food met de andere trends zoals vegetarische producten of wereldse smaken dan ben jij helemaal on trend! Wil je meer weten over bezorging lees dan pagina 32.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication