VEGETARISCHE PRODUCTEN Vegetarisch of veganistisch eten heeft altijd een geitenwollensokken imago gehad. Maar mede door documentaires als ‘The Gamechangers’ en ‘Seaspiracy’ op Netflix wordt het belang van vegetarisch eten steeds bekender bij het grote publiek. Was het eerst een overweging puur vanuit het oogpunt van dierenleed zie je nu dat er steeds meer gekeken wordt naar de impact van vleesproductie op het klimaat. Maar dat niet alleen. Uit het Gfk trendrapport blijkt dat naast duurzaamheid, ook gezondheid, smaak en variatie redenen zijn om vegetarisch te eten. De toenemende aandacht voor vegetarisch eten zorgt ook voor een groter en meer gevarieerd aanbod van producten. Door meer keuze in dit assortiment zullen mensen steeds vaker hun stukje vlees laten liggen. 'Door meer keuze DUURZAAMHEID De behoefte aan duurzame consumptie zie je veel terug in het toenemende aantal vegetarische producten, maar dat is niet de enige weg naar duurzamer ondernemen. Hoewel bij ondernemers de nadruk vaak nog niet ligt op duurzaam, zullen we toch met het thema aan de bak moeten. Niet voor niets neemt de regering maatregelen om de Klimaatdoelstellingen te behalen. Zo hebben we sinds 1 juli 2021 het plasticverbod en het statiegeld op petflessen. De verwachting is dat dit in de toekomst nog verder uitgebreid wordt. Door deze maatregelen zijn je verpakkingen waarschijnlijk al op orde. Lees in het interview met Marco Agema op pagina 64 en 65 wat je nog meer kunt doen om jouw cafetaria duurzamer te maken. in het vegetarisch assortiment zullen mensen steeds vaker hun stukje vlees laten liggen.' 8
9 Online Touch Home