12

VIA VIA – JUST A ROOM, EEN UNIEK CONCEPT Aan de voorkant zit nu dus het unieke hotel Via Via - just a room. Een onderscheidend concept dat bovendien prachtig is vormgegeven. Het gebouw ademt de historie van de afgelopen 70 jaar en is tegelijkertijd licht, modern én heel huiselijk. Het concept wijkt af van het traditionele hotelmodel: “Hier vind je geen receptie of ontbijt, maar wel een gastheer of gastvrouw die je ontvangt en begeleidt. Via Via richt zich op gasten die de omgeving willen verkennen, houden van comfort en lekker eten en die graag nieuwe dingen ontdekken.” legt Herman uit. De gedachte achter Via Via was om minder afhankelijk te zijn van externe factoren zoals de coronapandemie. Door het reserveringsproces te automatiseren en faciliteiten vanuit het nabijgelegen Post Plaza te regelen, kon Via Via efficiënter werken en duurzamer worden. “Tijdens de coronapandemie moest Post Plaza dicht en hadden al onze mensen niets meer te doen. Dat willen we in de toekomst voorkomen.” SAMEN IN EEN BOUWTEAM Via Via – just a room is uiteindelijk in nauwe samenwerking met onder andere Friso tot stand gekomen. De wortels van die samenwerking liggen al in het verleden: “Dat begon eigenlijk al in 2015. Toen hebben we Post Plaza gerealiseerd, samen met Jurriëns Noord. Dit bedrijf is tijdens de oplevering overgenomen door Friso, die ook alle garantietermijnen van het project overnam. Henk Dedden gaf op dat moment aan dat ze zouden zorgen voor een goede oplevering. Dat gaf rust en vertrouwen en heeft geleid tot een uitermate prettige manier van samenwerken.” “In het traject voor Via Via hebben we er dan ook voor gekozen om geen klassieke aanbesteding te doen”, gaat Herman verder, “maar om gelijk bij Friso en installateur Pranger-Rosier onze vragen neer te leggen. Daardoor zijn deze partijen vanaf het begin af aan betrokken geweest en hebben we samen gekeken naar de plannen, naar de prijzen en de mogelijkheden. Ondanks alle uitdagingen heeft het bouwtraject ons op die manier toch veel plezier en voordelen verschaft. Bovendien deed ik zelf de directievoering van het project, waardoor de lijnen kort waren en we snel konden schakelen.” EEN EINDRESULTAAT OM TROTS OP TE ZIJN Op de vraag waarop ze trots zijn, geven zowel Herman Schreuder als Michaël van der Weg aan dat ze vooral trots zijn op het eindresultaat. “Dat hebben we toch maar met z’n allen waargemaakt, in een uitdagende coronaperiode, waardoor we met ziekte van medewerkers en andere beperkingen werden geconfronteerd. We hebben keuzes gemaakt die hebben geleid tot een kwalitatief hoogwaardig hotel dat goed wordt gewaardeerd door gasten”, vertelt Herman. “Het restauratieproces bracht uitdagingen met zich mee, maar door creatief te zijn en de eigenschappen van het gebouw te behouden, is het project succesvol afgerond”, vult Michaël aan.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication