22

WEDERZIJDSE BETROKKENHEID “Wij waarderen het echt heel erg dat er door Friso meegedacht wordt tijdens de bouw”, vertelt Arjen. “En heldere communicatie, daar houd ik van: Ja is ja en nee is nee. Dus als je van de uitvoerder als antwoord op je vraag krijgt: ‘dat kinst wol wolle, mar dat kin net’ (Fries voor: dat kun je wel willen, maar het kan niet), dan weet je waar je aan toe bent. En je hoeft maar één keer te vragen of ze iets willen doen en dan wordt het ook gedaan.” Henk: “Scholen zijn mooie samenwerkingen en projecten, die bouwen we graag. Eerder werkten we al aan de Hogere Zeevaartschool op Terschelling. En nu deze school in Harlingen, die past mooi in het rijtje. Projecten om trots op te zijn, met name ook voor onze mensen die in de utiliteitsbouw werken. Ze kennen de mensen van de Maritieme Academie, die zien en spreken ze dagelijks. Ze bouwen bij wijze van spreken voor Arjen en niet zomaar voor een opdrachtgever. Dat draagt bij aan het gevoel om samen iets te maken.” Arjen: “Wij hebben in totaal 85 medewerkers en iedereen voelt zich eigenaar. Iedereen voelt zich verantwoordelijk. Of het nou de school is, de huisvesting of de conciërge, voor ons is het niet een of ander bouwproject op ons terrein. En dat zorgt voor een hele goede wisselwerking.” BUITEN DE KADERS DENKEN Voor Arjen begint iedere werkdag met een rondje langs het bouwterrein. Kijken hoe de bouw vordert en ook even in gesprek met de mensen die aan de slag zijn. “Een deel van de bouwvakkers ken ik inmiddels wel. Zij staan dan op de steiger en dan maken we een praatje. Het zijn wel die gasten die het doen. Niet alleen ikzelf, maar ook onze bouwbegeleider Harry Westerhof kent de mensen op de bouwplaats persoonlijk, dat contact vinden we belangrijk.” Dat er gebouwd wordt aan een school, waar jonge mensen les krijgen en overnachten, zorgt af en toe ook voor aanpassingen die net even buiten de gangbare wijze van bouwen vallen, vertelt Arjen. “We wilden geen leidingen en buizen langs het plafond hebben hangen, zoals dat veel gebeurt in moderne gebouwen. Dat ziet er prachtig uit, maar dan moet je wel zeker weten dat die kerels van ruim twee meter er niet bij kunnen. Want voor je het weet gaan ze er aan hangen.” Zo zijn er wel meer voorbeelden waarbij het gebouw nét even wat extra op de gebruikers aangepast is. “De douchedeuren bijvoorbeeld, die konden we even uitproberen om een keuze te maken. We weten hoe onze jongeren zijn, dus ik gooi een deur met een klap dicht. Dat hoorde je door het hele gebouw. Er was ook eentje met een softlock, nou dan is de keuze voor iedereen snel duidelijk. Toen moesten we natuurlijk nog wel even over de prijs praten.” Henk: “Wij verzinnen dat zelf niet altijd, maar we denken wel graag mee aan een oplossing. Dat maakt zo’n project ook interessant en leerzaam voor onze mensen, dat dit soort vraagstukken tijdens de bouw ontstaan.” DE BOUWPLAATS ALS SCHOOLTERREIN Kort geleden werkte de Maritieme Academie mee aan het evenement Techniek Tastbaar, in het leven geroepen voor kinderen van tien

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication