3

EMPLOYER BRANDING 1. WAT IS EMPLOYER BRANDING? Employer Branding is een middel dat je in staat stelt om huidige medewerkers te binden, boeien en betrekken en potentiële medewerkers te werven. Waasdorp, Hemminga en Roest, de auteurs van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’, definiëren employer branding als volgt: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.” Een sterk employer brand kan alleen kan worden gerealiseerd als de interne organisatie dit beeld ondersteunt. 2. WAT IS EEN DUURZAAM WERKGEVERSVERHAAL? Zowel kandidaten als medewerkers hebben baat bij een helder werkgeversmerk, een verhaal waar je deel van uit wil maken. Maar wanneer spreek je van een duurzaam werkgeversverhaal? Wat maakt het duurzaam? Uit de losse pols kun je stellen dat het in ieder geval een sterk appellerend vermogen dient te hebben. Het zou verder gestoeld moeten zijn op heldere en consistente waarden, voelbaar en tastbaar in de bedrijfsvoering en strategie, in het gedrag van medewerkers en in de manier van communiceren. Je spreekt van een duurzaam werkgeversverhaal als het gedragen en herkend wordt, als medewerkers het met trots uitdragen en vol overtuiging ambassadeur van de organisatie zijn. Dat kun je meten met behulp van de employee Net Promotor Score (eNPS). Uit onderzoek van 2DAYSMOOD blijkt dat medewerkers hun werkgever meer zijn gaan waarderen als goede werkgever tijdens de coronacrisis. Dat zien we door eNPS score van 1 in 2019 naar 10 in 2020. Werkgevers zijn o.a. meer aandacht gaan besteden aan interne communicatie en persoonlijk welzijn. Het is belangrijk om als werkgever te blijven monitoren of je deze toegenomen waardering vast kunt houden. Een duurzaam werkgeversverhaal heeft de kracht om intern te ‘empoweren’ en extern te enthousiasmeren. Het ontstaat ideaal gesproken uit een breed gevoerde dialoog, wordt gevoed door echte en persoonlijke verhalen en is dus geen exercitie die je even uitbesteedt aan een reclamebureau. In essentie is een duurzaam werkgeversverhaal geworteld in organisatie identiteit en bevat het karakteristieke cultuurkenmerken. Het laat zien wat er echt toe doet en vertelt over het vertrouwen en de afstemming die leidt tot gezamenlijke resultaten. 3. WAT IS DE RELATIE TUSSEN EMPLOYER BRANDING EN EEN DUURZAAM WERKGEVERSVERHAAL? Je zou kunnen zeggen dat employer branding gaat om de bewuste beïnvloeding van de arbeidsmarkt. Het werkgeversmerk lading geven en daarmee je onderscheidend vermogen illustreren naar eigen medewerkers en relevante doelgroepen. Het duurzaam werkgeversverhaal is wat het employer brand ziel en betekenis geeft, de kristallisering van echte ervaringen en belevingen van medewerkers en andere betrokkenen rond de

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication