EMPLOYER BRANDING organisatie. Als het werkgeversverhaal voldoende appellerend is voor kandidaten in de arbeidsmarkt, hebben we in feite al het eerste touchpoint van de employee experience te pakken. In alle volgende contactmomenten van onboarding tot doorontwikkeling zal de medewerker de opgedane ervaringen en belevingen verder toetsen met zijn of haar verwachtingen en behoeften. Het werkgeversverhaal, de employee experience en employer branding versterken elkaar doordat ze het vertrouwen van medewerkers en kandidaten bevestigen in het ‘waarom’ van de organisatie en de manier waarop je daarin samen het verschil kan maken. De Amerikaanse brouwerij Steam Whistle Brewery is er bijvoorbeeld in geslaagd om een levend en authentiek merk te bouwen en een sterke cultuur te realiseren. Met een inspirerend en aansprekend oorsprongsverhaal bouwen ze voort op de oorspronkelijke waarden van de oprichters en laten ze zien hoe medewerkers die door hun gedrag en houding versterken. Resultaat: loyale medewerkers en een sterke reputatie in de arbeidsmarkt. 4. WELKE INZICHTEN ZIJN ER UIT ONDERZOEK BEKEND? Uit een onderzoek van BOOM strategie (2018) onder 100 organisaties in de zakelijke dienstverlening blijkt dat employer branding weliswaar steeds vaker op de strategische agenda’s staat, maar dat er aan de andere kant nog wel wat ‘missiewerk’ te doen is. Net iets meer dan de helft van de respondenten ervaart dat er onvoldoende financiële middelen zijn gereserveerd. Volgens bijna een derde van de respondenten ontbreekt het aan tijd en capaciteit om hier ook daadwerkelijk werk van te maken. Een belangrijk gegeven daarbij is dat de bekendheid met employer branding nog gering is. Slechts 39% van de respondenten geeft aan dat er voldoende expertise in huis is om employer branding goed in te zetten. Dat impliceert dat zes op de tien organisaties zich niet gericht en onderscheidend weet te ontwikkelen en te presenteren als werkgever. Zowel naar potentiële als naar bestaande medewerkers.
5 Online Touch Home