3

PODCASTS VOOR EMPLOYER BRANDING EN RECRUITMENT ANDERS WERVEN EN BEHOUDEN De personeelstekorten vragen om creatieve oplossingen, zowel in de interne organisatie als in de keuze en benadering van kandidaten in de arbeidsmarkt. Het werk anders orga-niseren en mensen intern opleiden kan al veel knelpunten wegnemen. Daarnaast vragen de tekorten ook om een bredere oriëntatie dan alleen op functiegerichte kennis en ervaring. Denk aan een focus op eerder opgedane vaardigheden in andere sectoren, inzet van oudere medewerkers als mentoren, het aantrekkelijker presenteren van je organisatie als werkgever of het informeren van jongeren over opleidingsmogelijkheden en beroepsperspectieven. LAAT JE HOREN! Podcast is een perfect communicatie instrument voor het uitdragen van de organisatie strategie, het betrekken van medewerkers en het interesseren van nieuw talent. Aangezien je in een podcast wat langer de tijd kunt nemen om in gesprek te gaan, combineer je inhoudelijke diepgang met aandacht voor persoonlijke beleving en ervaringen. BE GOOD AND TELL IT Een aansprekende werkgeversreputatie verdien je door consequent een cultuur van vertrouwen en wederzijdse ontwikkeling te cultiveren. Dat vraagt o.a. om inspirerend leiderschap, permanente dialoog en waardering en ondersteuning. Is je organisatie een toonbeeld van medewerker betrokkenheid? Laat het horen. Zijn je medewerkers ambassadeurs? Laat ze vanuit hun persoonlijke perspectief vertellen over hun echte ervaringen en inzichten. EEN DUURZAAM WERKGEVERSVERHAAL Zowel kandidaten als medewerkers willen deel uitmaken van een betekenisvolle organisatie, een duurzaam werkgeversverhaal. Een verhaal dat laat zien wat er echt toe doet en hoe je samen resultaten behaalt. Dragen je medewerkers met trots uit waarom ze bij jou werken? Zijn ze eerlijk over wat er misschien schuurt, maar net zo eerlijk en enthousiast over waar ze blij van worden? Dan wordt het tijd om die persoonlijke verhalen op tafel te leggen. BINDEN BOEIEN EN BETREKKEN VAN MEDEWERKERS Door medewerker verhalen in de etalage te zetten, presenteer je jezelf als werkgever op een geloofwaardige manier en werk je aan duurzame relatiekracht. Met een sterk werkgeversmerk (employer brand) interesseer je betrokken en gemotiveerde medewerkers en weet je ze te behouden. Je werkgeversverhaal wordt alleen geloofd als je mensen dit beeld ook ondersteunen met hun eigen verhaal. TUSSEN DE OREN Echte ervaringen en belevingen van medewerkers haal je op in echte gesprekken. Bij voorkeur in de vorm van een podcast, want zo geef je een stem

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication